Fråga Advisa:

Vad kostar det att starta aktiebolag?

Jag har hört att man behöver 25 000 kronor för att starta aktiebolag. Vad händer med de pengarna? Finns det något annat som kostar om man vill starta företag?

Povel på Advisa svarar:

Att starta aktiebolag är en milstolpe för många entreprenörer. Det är en företagsform där bolaget är en egen juridisk person och därför kan äga saker, teckna avtal och ha anställda. Här kikar vi mer på vilka kostnader som tillkommer när man startar ett aktiebolag.

Vad kostar det att starta aktiebolag?

Det tillkommer ett gäng kostnader när man ska starta aktiebolag. Dessa är:

  • Registreringsavgift hos Bolagsverket: För att starta ett aktiebolag måste du registrera det hos Bolagsverket. Avgiften för att registrera företaget digitalt är 1 900 kronor medan en pappersansökan kostar 2 200 kronor.
  • Bankkostnader: Banker tar ut en startavgift när du öppnar ett företagskonto. Avgiften varierar mellan banker men ligger oftast på 2 500 kronor. Därtill tillkommer en årlig avgift på strax över 1 000 kronor.
  • Aktiekapital: När du startar aktiebolag måste du ha ett aktiekapital på minst 25 000 kronor som du sätter in på företagskontot. Detta är dock ingen kostnad per se – då pengarna är dina i aktiebolaget.

 

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 32,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 32,99% (Uppdaterat november 2024).

Vad innebär aktiekapitalet på 25 000 kronor?

En av de första siffrorna du stöter på när du startar ett aktiebolag är kravet på 25 000 kronor i aktiekapital.

Dessa 25 000 kronor måste finnas på plats när du registrerar bolaget och är ett bevis på att du äger firman. Aktiekapitalet är dock ingen avgift till staten. Tvärtom tillhör de företaget och kan användas i verksamheten så fort bolaget är registrerat.

Aktiekapitalet kan exempelvis användas till:

  • Köp av inventarier som datorer eller kontorsmöbler.
  • Marknadsföringsinsatser för att nå ut till kunder.
  • Startkostnader som lokalhyra eller programlicenser.

Du får helt enkelt använda aktiekapitalet till diverse, företagsrelaterade grejer. Du gör dock bäst i att inte använda mer än halva beloppet. Resten bör finnas kvar som säkerhet, eftersom företaget alltid ska ha ett positivt eget kapital. Om du använder hela beloppet behöver du återföra pengarna i bolaget igen.

Läs mer: Investera i aktier

Måste man ha 25 000 kronor?

Det korta svaret är: ja. Men det behöver inte vara i form av kontanter. Du kan också ha:

  1. Apportegendom: I stället för pengar kan du använda så kallad apportegendom. Det innebär att du tillför andra tillgångar som har ett värde för bolaget. Om du till exempel startar ett transportföretag kan en bil fungera som apportegendom. Det viktiga är att tillgångarna är relevanta för verksamheten och att en revisor kan bekräfta deras värde.
  2. Företagslån: Ett annat alternativ är att ansöka om ett företagslån för att finansiera aktiekapitalet. Det kan dock vara knepigt att få ett lån beviljat om du inte har någon företagshistorik att visa upp. Därför behöver du ha en genomtänkt affärsplan som visar att din verksamhet har potential att bli framgångsrik.

Hur lång tid tar det att starta aktiebolag?

Hur lång tid det tar att starta ett aktiebolag beror kanske framförallt på hur väl förberedd du är och vilken metod du använder. En digital registrering hos Bolagsverket går vanligtvis snabbare och kan vara klar inom 5-10 arbetsdagar. En pappersansökan tar längre tid – ofta upp till tre veckor.

För att göra processen så smidig som möjligt bör du:

  • Ha ett genomarbetat företagsnamn som uppfyller Bolagsverkets krav
  • Ha klara dokument för bolagsordning och stiftelseurkund samt en affärsplan
  • Ha aktiekapitalet insatt på företagskontot

I slutändan är det dock bättre att låta det hela ta den tid det behöver. Om du gör misstag på grund av brådska kan det i värsta fall dra ut på processen ännu mer.

Läs också: Vilken bank är bäst för att samla lån?

Kostnad för aktiebolag – tänk på detta

Att starta ett aktiebolag handlar inte bara om att komma igång – det krävs också att du har en någorlunda långsiktig plan. Åtminstone om du vill ge ditt företag de bästa förutsättningarna för framgång. Här är lite grejer att ha i åtanke:

  • Budget och affärsplan:
    Innan du startar bolaget bör du ha en tydlig budget och affärsplan. Det hjälper dig att se över företagets förväntade intäkter och utgifter och säkerställa att verksamheten är ekonomiskt hållbar.
  • Löpande kostnader:
    När bolaget väl är igång måste du vara förberedd på att det kommer att tillkomma en del löpande utgifter. Några exempel är företagsförsäkringar, eventuella kostnader för bokföring och redovisning och kostnader för banktjänster.
  • Buffert för oförutsedda utgifter:
    Det är klokt att ha en ekonomisk buffert för att hantera oväntade kostnader. Det kan ta tid för ett företag att bli lönsamt – en buffert kan hjälpa dig att täcka utgifter under uppstarten.
  • Låna pengar för startkapital:
    Om du funderar på att ta ett lån för att finansiera aktiekapitalet bör du jämföra olika banker och långivare för att få de bästa villkoren.

Aktiebolag steg för steg – en snabbguide

Att starta aktiebolag kan förvisso vara snäppet mer omständligt än att dra igång en enskild firma – men det behöver inte vara så himla krångligt. Idag går allting att göra via olika e-tjänster vilket underlättar processen.

Här är en kort checklista som kan hjälpa dig på traven:

  1. Upprätta stiftelseurkund och bolagsordning

Först och främst måste du sammanställa två viktiga dokument: stiftelseurkund och bolagsförordning. På verksamt.se hittar du de mallar du behöver.

  1. Öppna ett företagskonto och sätt in aktiekapitalet

Kontakta en bank för att öppna ett företagskonto och sätt in minst 25 000 kronor i aktiekapital. Banken utfärdar ett bankintyg som visar att pengarna är insatta, vilket krävs för registrering.

  1. Registrera aktiebolaget hos Bolagsverket

Anmäl ditt bolag via Bolagsverkets e-tjänst på verksamt.se. Här skickar du in stiftelseurkunden, bolagsordningen och bankintyget. Registreringsavgiften är 1 900 kronor om du gör det online.

  1. Anmäl verklig huvudman

Inom fyra veckor efter registreringen ska du meddela Bolagsverket vem som är företagets verkliga huvudman – den person som kontrollerar bolaget.

  1. Ansök om F-skatt och registrera för moms

Ansök om F-skatt och registrera för moms via verksamt.se. Det är nödvändigt för att kunna fakturera och redovisa skatter.

  1. Registrera som arbetsgivare

Även om du inte har några anställda är det bra att registrera företaget som arbetsgivare. Detta eftersom du som ägare betraktas som anställd av bolaget.

Läs också: Vad gör jag när ingen vill låna mig pengar?

Vanliga frågor och svar – Kostnad för att starta aktiebolag

Hur mycket pengar krävs för att starta ett aktiebolag?

För att starta ett aktiebolag krävs minst 25 000 kronor i aktiekapital. Utöver det tillkommer en registreringsavgift på 1 900 kronor och kostnader för banktjänster.

Vad kostar det per år att ha ett aktiebolag?

Det varierar beroende på storlek och verksamhet. Vanliga årliga kostnader är bokföring och redovisning på drygt 8 000-15 000 kronor om du anlitar byrå, banktjänster på cirka 1 000 – 1 500 kronor per år och kostnad för företagsförsäkring. Tillkommer gör också bolagsskatt på 20,6 % av företagets vinst.

Advisa samarbetar med 40 långivare

Bank Norwegian logotyp
IKANO Bank logotyp