Ordlista:

Kronofogden – en myndighet för obetalda skulder

Kronofogden är inte en person, utan en myndighet vars uppgift är att klara upp olösta skuldärenden. Den korrekta termen är just Kronofogdemyndigheten, förkortat KFM.

Skulder som förblir obetalda under en längre tid brukar gå vidare till Kronofogden. Myndighetens grunduppdrag är att se till att fordringsägare får betalt men Kronofogden fungerar också som stöd och rådgivare åt den skuldsatte. Det är också här skuldsaneringsärenden behandlas som en sista åtgärd. 

Nedan besvarar vi vanliga frågor angående Kronofogdsärenden:

Kvinna som sitter hemma får ett telefonsamtal från kronofogden

Efter hur många betalningspåminnelser hamnar ärendet hos Kronofogden?

En obetald skuld hamnar vanligtvis inte hos Kronofogden i första taget – även om den du är skyldig pengar har all rätt att vända sig dit direkt. Om en faktura förfallit brukar du först få en betalningspåminnelse där fordringsägaren lagt på en påminnelseavgift. Påminnelsefakturan har ett nytt förfallodatum och underlåter du att betala går ärendet vidare till inkasso. Vissa hoppar dock över påminnelsen helt och går direkt till inkasso med skulden. Kostnaden för ett inkassokrav är betydligt högre än betalningspåminnelsen. 

Förutom påminnelseavgifterna kan dröjsmålsränta tillkomma på din obetalda skuld. På vissa lån kan den vara så hög som 40 %, vilket betyder att det kan bli väldigt kostsamt att vänta för länge med betalningen. 

 

Hur kan jag lösa en skuld hos Kronofogden? 

När en fordringsägare vänder sig till Kronofogden får du ett brev med ett betalningsföreläggande. Det består av den ursprungliga skulden plus inkassokostnaderna och en extra kostnad för Kronofogden. Du kan välja att betala eller bestrida innan förfallodatumet och om så inte sker kommer ett utslag att meddelas. Detta är ett fastställande av betalningsskyldighet. 

Med stöd i utslaget kan nu fordringsägaren ta hjälp av Kronofogden med indrivning. Först undersöks möjligheterna att lösa skulden direkt eller genom en avbetalningsplan. Om det misslyckas återstår utmätning. När Kronofogden gör en utmätning innebär det att du tvingas sälja av dina ägodelar eller att pengar dras från din inkomst. De saker som är mest nödvändiga för att du och din familj ska klara vardagen brukar inte utmätas, men även viktiga saker som bilen och bostaden kan bli aktuella att sälja. 

 

När får jag en betalningsanmärkning?

Betalningsanmärkningar är ett kvitto på allvarliga ekonomiska bekymmer och skapar dessvärre en ond cirkel, då möjligheterna att få hyra en bostad, teckna abonnemang eller ta nya lån försämras. En betalningsanmärkning kommer först när Kronofogden meddelar utslaget – alltså om du underlåter att betala trots att ett betalningsföreläggande skickats ut. Rent tekniskt är det kreditupplysningsföretagen som ger dig betalningsanmärkningar. De ligger kvar i systemet i tre år.

 

Kan jag få hjälp att lösa mina skulder hos Kronofogden?

Ja och nej. Skulden är din och ingen annans, men det finns absolut hjälp att få i form av rådgivning från din kommun. En budget- och skuldrådgivare kan kostnadsfritt hjälpa dig att få en bättre bild av din ekonomi, göra upp en budget och avbetalningsplaner du kan presentera för den eller de du är skyldig pengar. 

Om du hamnat hos Kronofogden och fått betalningsanmärkningar på grund av spridda krediter och smålån med skyhög ränta, kan det vara värt att försöka få ett omstartslån. Att baka ihop många mindre lån till ett större med lägre ränta, ger dig möjlighet att få ner utgifterna och snabbare bli skuldfri. 

Om skulderna är övermäktiga och inga andra alternativ återstår kan det bli aktuellt med skuldsanering. Det innebär att du betalar allt du kan under ett par år, varefter skulden avskrivs. Vem som helst med en skuld hos Kronofogden kan dock inte få skuldsanering. Det kräver bland annat att du omöjligen kan betala dina skulder inom en överskådlig framtid och att du har skulderna i Sverige. Den som har näringsförbud kan inte få skuldsanering.

Samla dina lån och sänk månadsbetalningen!

Vi på Advisa vill att alla ska betala så lite som möjligt för sina lån. Därför har vi samlat flera långivare som får konkurrera om att få dig som kund. Fyll i dina uppgifter för att komma igång!

Om oss – Advisa

Advisa är ingen bank, vi är låneförmedlaren som söker ditt lån hos flera långivare. Sedan starten 2011 har vi jämfört lån åt över 263 000 kunder. För din trygghet står Advisa under tillsyn av finansinspektionen.

Genom Advisa kan du

Oavsett om du vill ta ett nytt lån eller vill samla befintliga lönar det sig att jämföra låneförslag från flera banker och andra långivare.

  • Kostnadsfritt och du binder dig inte till något
  • Säker ansökan – vi hanterar uppgifter säkert
  • Lånejämförelse – vi står på din sida
Månadskostnad cirka*
SEK 2,968/månSEK 2,968/mån*
Ungefärlig kostnadi 12 år
Genom att ansöka godkänner jag villkoren och bekräftar att jag tagit del av integritetspolicy.

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på {totalAmount} kr med {repaymentTimeYears} års löptid, nominell ränta {interestRate} % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan {apr} %. Totalt belopp att betala: {totalCost} kr. Månadskostnad: {monthlyCost} kr fördelat på {numPayments} betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 36 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 29,99%. Räntespann mellan: 3,06% - 29,99% (Uppdaterat januari 2021).

Vad säger våra kunder?