Ordlista:

Inkassokrav - vad är det och vad gör jag?

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Inkassokrav

Har du fått ett inkassokrav i brevlådan? Har du fått en sådan där obehaglig klump i magen och vet inte vad du ska göra? I den här artikeln får du koll på vad ett inkassokrav är vad du ska göra om du får ett krav från ett inkassoföretag.

Att tänka på om du fått ett inkassokrav

  • Dubbelkolla att kravet stämmer och bestrid kravet om det är felaktigt
  • Betala in kravet inom den specificerade tiden för att undvika att hamna hos Kronofogden
  • Hör av dig till inkassoföretaget om du inte kan betala och fråga om ni kan komma överens om en amorteringsplan

Så gör du om du fått ett inkassokrav

Vad är det för skillnad på en betalningspåminnelse och ett inkassokrav?

En betalningspåminnelse är en påminnelse om att en fakturas betalningsdatum har passerat. Ofta får du i samband med detta en påminnelseavgift samt ett nytt datum för betalning. Ibland kan du i betalningspåminnelsen också bli underrättad om att skulden kommer lämnas till inkasso för indrivning om du inte betalar fakturan senast på den angivna dagen. Oftast får man betalningspåminnelsen innan man får ett inkassokrav. Man har ingen rättighet att först få en betalningspåminnelse även om detta är vanligt, det är därför viktigt att du själv håller koll på dina fakturor.

Vad gör jag om jag fått ett inkassokrav?

För det första måste du kontrollera att kravet är korrekt. Anser du att inkassokravet är felaktigt på något vis måste du bestrida inkassokravet inom den tidsfrist som finns specificerad i kravbrevet. Det gör du genom att vända dig till avsändaren av inkassokravet och specificera varför du anser att kravet inte är korrekt. Se till att även spara en kopia på dina invändningar av inkassokravet. Är inkassokravet korrekt däremot är det viktigt att du ser till att betala in skulden inom den tid som anges i kravet. Skulle du av någon anledning vara försenad med din betalning rekommenderas det starkt att du ringer den som skickat inkassokravet och meddelar att betalningen är på väg. Annars riskerar du ännu fler avgifter eller att inkassoföretaget går vidare med din skuld till Kronofogden.

Vad händer om jag inte betalar ett inkassokrav?

Om du varken betalar eller bestrider ett inkassokrav går ärendet vidare till Kronofogden. Inkassoföretaget ansöker då om ett så kallat betalningsföreläggande och om du inte bestrider kravet hos Kronofogden heller, kommer Kronofogden att bekräfta skulden med ett så kallat utslag. Det innebär att inkassoföretaget kan låta Kronofogden att driva in skulden genom utmätning. Ett utslag hos Kronofogden innebär även att du får en betalningsanmärkning registrerad på dig. En betalningsanmärkning syns i din kreditupplysning och innebär att det blir svårt för dig att både bli beviljade nya lån, bli beviljad telefonabonnemang och skriva kontrakt för hyreslägenheter. Att få en betalningsanmärkning är alltså något du ska undvika i allra högsta grad. Obetalda skulder hos Kronofogden kan i allra värsta fall leda till en utmätning och att du får leva på existensminimum.

Vad gör jag om jag inte kan betala mina skulder?

Om du inte har möjlighet att betala skulden kan du höra av dig till inkassoföretaget och försöka komma överens om en amorteringsplan. Eftersom det är dyrt för dem att driva in skulden via Kronofogden kan det hända att de går med på det, trots att de inte har någon skyldighet att erbjuda dig en amorteringsplan. Vet du med dig att du inte kan betala dina skulder är det viktigt att du inte väntar tills du får eventuella inkassokrav utan tar tag i din situation direkt. Redan när du fått betalningspåminnelsen bör du höra av dig till företaget du är skyldig pengar och fråga om ni kan komma överens om en avbetalningsplan. Eftersom det ligger i deras intresse att få betalningen, samt att det kostar pengar för dem att driva in pengarna via inkasso, är det inte ovanligt det går att komma överens om en amorteringsplan. Slutligen, har du många olika lån och krediter kan du spara mycket pengar på att ersätta dessa med ett enda större ersättningslån. På så vis sänker du dina kostnader och får förhoppningsvis mer pengar över som kan täcka fakturan.

Läs mer om amortering och hur du amorterar smart.

Vanliga frågor och svar - Inkassokrav

Vad är inkassokrav?

Inkassokrav får du om du har missat att betala en faktura från ett företag under en längre period. Då skickas ett inkassokrav från ett inkassobolag för att få dig att betala. Anser du att kravet är felaktigt så bör du direkt kontakta både inkassobolag samt företaget i fråga.

Vad gör jag om jag inte kan betala inkassokravet?

Skulle du inte kunna betala så kontakta företaget samt inkassobolaget och be om en amorteringsplan som passar din ekonomi. Vet du om redan innan du får ett inkassokrav att du inte kan betala så kontakta företaget du står i skuld till. Ett populärt alternativ är annars att samla lån och krediter för att få en bättre avbetalningsplan som passar just dig.

Vad säger våra kunder?