Autogiro är det enklaste sättet att betala räkningar. Det innebär att företag ges fullmakt att dra den summa som kunden förväntas betala för exempelvis abonnemang eller hyra.
Eftersom pengarna automatiskt dras från kontot på fakturans förfallodatum, finns ingen risk att en betalning glöms bort. Enklast sker ansökan, ändringar och uppsägning av autogiro online via internetbanken.
Så fungerar autogiro
Genom att skriva under ett autogiromedgivande ges företag en fullmakt att dra pengar, på förfallodagen, från det angivna kontot. Det vanligaste är att autogiro väljs på betalningar som ska dras månad efter månad. Detta så som hyra, mobilabonnemang, pensionssparande och försäkringar.
Att betala fakturor via autogiro har flera fördelar:
- Minskar risken att glömma en betalning.
- Smidigt vid återkommande räkningar.
- Pengarna dras automatiskt på förfallodagen.
Aktivera via autogiromedgivande – blankett eller digitalt
För att aktivera autogiro behöver ett autogiromedgivande skrivas under till betalningsmottagaren. Detta kan antingen ske via en pappersblankett, BG600P eller BG600F, eller online med digital underskrift vilket sker med Bank-ID. Vid ansökan online kan detta antingen ske direkt via internetbanken eller via betalningsmottagarens hemsida.
Medgivande och villkor
Ett medgivande gäller enbart för det företag som anges på blanketten vilket innebär att ansökan behöver ske till varje företag som ska kunna dra pengar automatiskt. På medgivandet framgår vilka villkor som gäller och godkännas genom manuell eller digital signering.
Exempel på villkor kan vara att pengarna får dras så länge som personen har en giltig prenumeration eller att medgivandet är knutet till ett hyresavtal. Det finns därmed en så kallad förfalloplan som anger när medgivandet förfaller. I villkoren för autogirot anges inte en exakt summa som företaget får dra. Detta ska däremot anges i det köpeavtalet som skrivs mellan företaget och kunden.
Läs fler artiklar:
Avisering
När en aktivering skett ska företaget avisera personen och ange belopp och datum som betalningar kommer att genomföras. Är det olika belopp som dras ska betalningsmottagaren skicka ett meddelande om aktuellt belopp minst 8 dagar i förväg. Är det samma belopp som dras varje tillfälle räcker det med en avisering inför första betalningstillfället.
Vanliga frågor och svar – Autogiro
Vad kostar autogiro?
För privatpersoner är autogiro gratis och ingår i basutbudet av banktjänster. Däremot är det inte alla banker som har denna tjänst.
Vad ska jag göra om fel summa dras?
Om fel summa dragits från kontot kan återbetalning krävas från banken. Ansökan om detta ska ske senast 8 veckor efter att dragningen skett. Återbetalning kan ske om summan varit större än du rimligtvis borde förstått att företaget skulle kunna dra. Inom tio dagar ska banken antingen återbetala beloppet eller ange varför det anser att beloppet inte ska återbetalas.
Vad ska jag göra om dragning skett utan medgivande?
Har en dragning skett trots att det inte finns ett autogiromedgivande, eller att det förfallit, reklameras transaktionen till banken. Detta ska ske senast 13 månader efter att transaktionen gick igenom.
När dras autogiro från kontot?
Pengarna dras från kontot på morgonen på fakturans förfallodatum, innan 06:00. Är det en svensk betalning är pengarna hos mottagaren samma dag eller nästkommande bankdag.
Kan företag kräva att betalning sker via autogiro?
Ja, företag kan erbjuda valfritt antal betalningsalternativ. Om enbart autogiro erbjuds måste alltså kunden betala via detta alternativ.

Flera år som ekonomi- och näringslivsreporter har gett Povel ett fundament för att leverera lättbegripliga texter inom privatekonomi här på Advisa.se.
Läs mer om Povel