Billigaste småbilen att äga
Är du ute efter en billig bil att äga är ofta en mindre bil rätt väg att gå. De drar i regel lite bränsle och har låg skatt. Bilförmedlaren Kvdbil har gjort en kostnadsanalys över vilka småbilar som är allra billigast att äga.
De utgår från något som kallas TCO, eller “total cost of ownership”. Det innefattar kostnader för värdeminskning, fordonsskatt, försäkring, service och bränsle. I analysen har man räknat på en period på 36 månader och 4 500 körda mil.
Så här blev resultatet:
Märke och modell |
Drivlina |
Pris i dag (36 mån/4500 mil) |
Kr/mil 3 år 4500 mil |
Kr/mån 3 år 4500 mil |
Renault Clio IV 0.9 TCe 90 |
90 hk bensin |
80 600 kr |
23,3 kr |
2 912 kr |
Volkswagen Polo 1.0 TSI |
95 hk bensin |
100 300 kr |
24,4 kr |
3 050 kr |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid |
101 hk HEV |
127 100 kr |
25,6 kr |
3 200 kr |
Kia Rio 1.2 |
84 hk bensin |
97 600 kr |
24,4 kr |
3 050 kr |
Skoda Fabia 1.0 TSI |
95 hk bensin |
87 800 kr |
24,4 kr |
3 050 kr |
Peugeot 208 PureTech |
82 hk bensin |
84 500 kr |
25,5 kr |
3 187 kr |
Hyundai i20 1.2 |
84 hk bensin |
89 100 kr |
22,6 kr |
2 825 kr |
Ford Fiesta 1.0T EcoBoost |
100 hk bensin |
106 000 kr |
27,0 kr |
3 375 kr |
*Försäkringskostnad är baserat på en man i 30-årsåldern i Stockholm.
Renault Clio är alltså den allra billigaste småbilen att äga, tätt följd av Volkswagen Polo. Den allra dyraste i jämförelsen är Ford Fiesta – en modell som faller främst på kostnader för värdeminskning och försäkring.
Läs mer: Bästa bilarna – och de som håller andrahandsvärdet bäst
Billigaste familjebilen att äga
Men alla kan inte köra en liten bil. För de med familj och/eller husdjur blir det snabbt för trångt och då är det bättre att gå efter en rejäl familjebil. Skillnaden märks snabbt – då många av familjebilarna är mer än dubbelt så dyra att äga som en småbil. Kvdbil har gjort en kostnadsanalys bland deras vanligaste familjebilar.
Så här blev resultatet:
Billigaste familjebilarna |
kr/månad |
1. Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136hk) |
6 627 |
2. Volvo V60 D4 (190hk) |
6 926 |
3. Volvo V90 D4 (190hk) |
7 062 |
4. Volvo V60 T4 (190hk) |
7 069 |
5. VW Passat 2.0 TFSI Sportscombi (220hk) |
7 124 |
Som vi ser var det endast Mitsubishi Outlander som lyckades slå Volvomodellerna på fingrarna. Förutom de två märkena är det Volkswagen Passat som tar plats på topp fem.
Läs också: Bensin eller diesel?
Dyraste familjebilen att äga
Kollar man i stället på andra sidan av spektrat sammanställdes även vilka familjebilar som är allra dyrast att äga:
Dyraste familjebilarna |
kr/månad |
1. Mercedes E 300 de S213 (316hk) |
10 376 |
2. Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) |
9 890 |
3. BMW 530i Sedan G30 (252hk) |
9 757 |
4. BMW 530d Sedan G30 (265hk) |
9 659 |
5. BMW 530e iPerformance Sedan G30 (252hk) |
9 409 |
Här är det alltså bara Mercedes och BMW i topp. Det är mycket på grund av att de är dyra bilar som tappar snabbt i andrahandsvärde. Dessutom är de ofta dyra att försäkra.
Laddhybrid kan både vara billigt och dyrt
Att välja en laddhybrid kan vara ett smart sätt att få ner kostnader för drivmedel och på så sätt få en bil som är billigare att äga. Men här spelar modellen stor roll. I undersökningen ser vi att både bilen som är allra billigast och allra dyrast är en laddhybrid. Det beror på att de andra kostnaderna för att äga bilen också väger in – inte bara drivmedel.
Läs också: Bästa elbilen – topp 10-lista
Andrahandsvärdet påverkar hur billig bilen är att äga
En viktig sak att ta hänsyn till för att ha en bil som är så billig att äga är andrahandsvärdet. Eftersom vi här räknar in bilens värdeminskning som en kostnad gör det stor skillnad om bilen du väljer är attraktiv på begagnatmarknaden.
Generellt kan man säga att premiummärken tappar i värde snabbare – med undantag för Volvo. I dag betraktar nog de flesta Volvo som ett premiummärke, men de har klart högre andrahandsvärde än till exempel Mercedes och BMW.
Det märks även på undersökningen, där Mercedesmodellen som är andra dyrast totalt sett har lägre driftkostnader än Volvomodellen som är trea bland de billigaste. Volvon vinner ändå stort på att bilens värdeminskning är betydligt mindre.
Läs också: När ska man byta till vinterdäck?
Leasing – billigt eller dyrt?
Ibland kanske det billigaste inte är det bästa – ibland kan det istället vara skönt att veta exakt vad en bil kommer att kosta per månad. Då är privatleasing en bra väg att gå.
Privatleasing är ett dyrare alternativ men kan vara skönt för ekonomin eftersom du varje månad vet hur mycket bilen kommer att kosta dig. Du behöver inte ha samma buffert för skador och annat som kan uppstå, och du behöver inte bry dig alls om bilens värdeminskning.
Så kan du göra det billigare att äga bil
Förutom val av modell finns det mycket annat du kan göra för att göra ditt bilägande så billigt som möjligt. Här är våra viktigaste tips för ett billigt bilägande:
- Jämför bilförsäkringar
- Jämför billån
- Kör inte mer än du måste – och försök köra bränslesnålt
- Serva bilen regelbundet – det blir ofta billigare än att betala för en jättereparation när du kört bilen i botten.
Läs också: Hur mycket bensin drar en bil?
Sammanfattning – så får du en billig bil att äga och köra
Så för att få en så billig bil som möjligt gäller det att göra smarta val hela vägen. Ända från val av modell och finansiering till försäkring och körvanor. Vi hoppas att vi har gett dig en del på fötterna för ett långt och lyckligt bilägande!