Att tänka på om du fått ett inkassokrav
- Dubbelkolla att kravet stämmer och bestrid kravet om det är felaktigt
- Betala in kravet inom den specificerade tiden för att undvika att hamna hos Kronofogden
- Hör av dig till inkassoföretaget om du inte kan betala och fråga om ni kan komma överens om en amorteringsplan
Vad är det för skillnad på en betalningspåminnelse och ett inkassokrav?
En betalningspåminnelse är en påminnelse om att en fakturas betalningsdatum har passerat. Ofta får du i samband med detta en påminnelseavgift samt ett nytt datum för betalning. Ibland kan du i betalningspåminnelsen också bli underrättad om att skulden kommer lämnas till inkasso för indrivning om du inte betalar fakturan senast på den angivna dagen.
Oftast får man betalningspåminnelsen innan man får ett inkassokrav. Man har ingen rättighet att först få en betalningspåminnelse även om detta är vanligt, det är därför viktigt att du själv håller koll på dina fakturor.

Flera år som ekonomi- och näringslivsreporter har gett Povel ett fundament för att leverera lättbegripliga texter inom privatekonomi här på Advisa.se.
Läs mer om Povel
Vanliga frågor och svar - Inkassokrav
Vad är inkassokrav?
Inkassokrav får du om du har missat att betala en faktura från ett företag under en längre period. Då skickas ett inkassokrav från ett inkassobolag för att få dig att betala. Anser du att kravet är felaktigt så bör du direkt kontakta både inkassobolag samt företaget i fråga.
Vad gör jag om jag inte kan betala inkassokravet?
Skulle du inte kunna betala så kontakta företaget samt inkassobolaget och be om en amorteringsplan som passar din ekonomi. Vet du om redan innan du får ett inkassokrav att du inte kan betala så kontakta företaget du står i skuld till. Ett populärt alternativ är annars att samla lån och krediter för att få en bättre avbetalningsplan som passar just dig.