Vad är administrationsavgift?
Administrationsavgift är en avgift som företag kan ta ut förutsatt att administrativa kostnader har uppstått vid försäljning av varor eller tjänster. Det vanligaste är att avgiften täcker kostnaden för fakturahantering men det kan även omfatta annat arbete. Administrativa kostnader kan exempelvis vara arbetstiden för att skapa fakturan, kuvertering och porto.
Ska framgå i avtalet
Det måste alltid framgå i avtalet om kunden förväntas betala en administrationsavgift och i så fall på vilket belopp. Om det inte står i avtalet, som kunden har godkänt, har företaget inte juridisk rätt att ta ut denna avgift. De får inte heller ändra avgiften i efterhand och är det en tjänst med bindningstid ska nivån på avgiften vara samma under hela bindningstiden.
Bestrid fakturan om du inte anser att den är korrekt
Om en kund anser att företaget inte har rätten att ta ut avgiften ska fakturan bestridas. Det ska ha varit tydligt att en administrationsavgift ska tas ut när du accepterade avtalet.
Betalning av faktura räknas som godkännande av administrationsavgiften
Vill du bestrida en faktura är det viktigt att inte betala avgiften, eftersom en betalning juridiskt räknas som ett godkännande av villkoren. Är det ett abonnemang eller något du ska betala varje månad är det viktigt att du bestrider den första fakturan. Om du betalar den första fakturan räknas det nämligen som att du godkänner avtalet, och företaget har rätt till att ta ut samma administrationsavgift i framtiden.
Läs fler artiklar:
Hur stor får administrationsavgiften vara?
Det enda som reglerar hur stor administrationsavgiften får vara är att avgiften enbart får tas ut för att täcka de administrativa kostnaderna i samband med försäljning av en vara eller tjänst. Detta även vid löpande fakturering som sker vid lån eller abonnemang.
Enligt lag får administrationsavgiften inte vara ett sätt för företag att tjäna pengar utan får alltså enbart täcka dessa administrativa kostnader. Vid försäljning till privatpersoner är det vanligt med en kostnad på 25 – 50 kr. Vid försäljning till företag kan nivån vara betydligt högre.

Flera år som ekonomi- och näringslivsreporter har gett Povel ett fundament för att leverera lättbegripliga texter inom privatekonomi här på Advisa.se.
Läs mer om Povel
Vanliga frågor och svar - Administrationsavgift
Är fakturaavgift och administrationsavgift samma sak?
Nej, administrationsavgift och fakturaavgift är olika saker – men kan även syfta på samma avgift. Tar ett företag ut en avgift för fakturahantering kan den både kallas för fakturaavgift och administrationsavgift. Är det däremot andra administrativa arbeten som bekostas av denna avgift kan det enbart kallas för administrationsavgift.
Kan ett företag ta ut avgiften även om de inte skickar faktura?
Ja, exempelvis vid kontant betalning över disk kan företag ta ut administrationsavgift förutsatt att försäljningen medför administrativa kostnader. Detta förekommer nästan uteslutande vid försäljning mellan företag.
Kan administrationsavgiften vara större än köpebeloppet?
Ja, det kan uppstå tillfällen då avgiften är större än beloppet på det som köpts. Det kan exempelvis uppstå om ett kreditkortsföretag använder sig av administrationsavgift på månadsfakturan och att kortägaren bara utnyttjat krediten till 20 – 30 kronor en månad.
Måste man betala administrationsavgift?
Att företaget du köpt en vara eller tjänst av ska ta ut en administrationsavgift måste framgå i avtalet. Anser du att det inte gjort det kan du bestrida fakturan. Bestrid fakturan innan du betalt den – eftersom att en betalning innebär att du accepterar avtalet.