Revisor för bostadsrättsförening
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening och omfattas därmed av lagar och regler utifrån detta. Bolagsverket anger att ”en bostadsrättsförening måste ha minst en revisor”. Personen, eller personerna, väljs vanligtvis på föreningens årsstämma.
Vem kan väljas?
För att bli vald som revisor inom en bostadsrättsförening krävs att personen:
- Har kunskap som gör att granskning av de ekonomiska förhållandena kan ske.
- Är minst 18 år.
- Inte har näringsförbud eller är försatt i konkurs.
- Inte har förvaltare.
- Inte är i jävsituation, exempelvis gift med en styrelseledamot.
Är det en större förening kan det krävas en auktoriserad revisor. Detta utifrån samma villkor som gäller för en ideell förening, vilket beskrivs senare i texten.
Läs också: Medellön och medianlön i Sverige
Om revisor saknas i en bostadsrättsförening
Skulle en bostadsrättsförening sakna revisor är styrelsen ansvarig att ansöka om att Bolagsverket utser en revisor. Detta kommer däremot resultera i en kostnad för föreningen.
Vad gör revisorn?
Revisorn inom en bostadsrättsförening har två funktioner. Den ekonomiska redovisningen ska granskas så att eventuella felaktigheter kan upptäckas. Exempelvis ska varje transaktion på bankkontot ha ett underlag så som ett kvitto eller en faktura.
Dessutom ska revisorn kontrollera att styrelsen följt stadgar, styrelsebeslut och ekonomiska rutiner. För att kunna göra detta behöver revisorn få tillgång till både ekonomiska rapporter, kontoutdrag och styrelseprotokoll.
Slutligen upprättas en revisionsberättelse där revisorn föreslår att föreningen ger, eller inte ger, styrelsen ansvarsfrihet för föregående år. Revisionsberättelsen presenteras på årsstämman.
Läs också: Vad kostar en anställd
Revisor för ideell förening
Det är stadgarna i en ideell förening som avgör om revisor krävs, eller inte, samt i så fall hur många revisorer som föreningen måste ha. Det finns nämligen ingen lag som reglerar detta.
De flesta ideella föreningar har krav i stadgarna på att revisorer ska finnas. Detta som en säkerhetsåtgärd och kontroll på hanteringen av föreningens ekonomi. Är det mycket stora föreningar kan det däremot uppkomma krav på en auktoriserad revisor. Detta uppstår om minst två av följande tre kriterier är uppfyllda under de två senaste räkenskapsåren. Detta gäller även för bostadsrättsföreningar.
- I genomsnitt minst 50 anställda under året
- Tillgångar i balansräkningen på minst 40 miljoner kronor. Gäller även skulder inklusive eget kapital.
- En omsättning på mer än 80 miljoner kronor.
Vem kan väljas som revisor i en ideell förening?
Eftersom det inte finns några lagkrav på att en ideell förening måste ha revisor finns inte heller regler kring vem som kan väljas. Det är självklart en fördel om personen har grundläggande kunskap i ekonomi och bokföring men vilken kunskapsnivå som krävs beror på omfattningen av föreningens ekonomi.
För att en trovärdig revision ska kunna genomföras bör även revisorn inte sitta i en jävsituation genom att exempelvis vara gift med en styrelseledamot.
Läs också: Vad kostar det att ladda en elbil?
Vad gör revisorn i en ideell förening?
Revisorns uppdrag, inom en ideell förening, har stora likheter med revisorns uppdrag för en bostadsrättsförening. Bland annat kontrolleras att styrelsen följt stadgar och beslut, att bokföringen är korrekt upprättad samt att ekonomiska rapporter stämmer. Det vanligaste är även att en revisionsberättelse upprättas.