Ordlista

Pantbrev

Pantbrev är ett dokument som används som säkerhet vid ett bolån. När du ska köpa ett hus med lånade pengar pantsätter du huset som säkerhet för lånet – och pantbrevet är det skriftliga beviset för detta. Alla pantbrev kostar pengar att upprätta och här lär vi dig allt om hur det fungerar.

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Vad är ett pantbrev?

När du lånar pengar hos en bank för att köpa ett hus används bostaden som säkerhet för lånet. Man kan säga att du pantsätter fastigheten för att banken ska vara villiga att låna ut pengar till dig.

Då upprättas ett dokument – ett pantbrev – som ett skriftligt bevis på pantsättningen av bostaden. När du lånar till att köpa ett hus ansöker du då alltså samtidigt om inteckning, vilket innebär att ta ut ett nytt pantbrev. Det är Lantmäteriet som ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten, och inte banken själv.

Skriftligt pantbrev eller datapantbrev

Förr var det fysiska, skriftliga pantbrev som gällde, men nu för tiden utställs bara datapantbrev. Datapantbrev innebär att pantbrevet hanteras elektroniskt och att det förvaras i dataformat hos Lantmäteriverket. Som fastighetsägare kan du begära utdrag från Lantmäteriets register i fall du behöver.

Men även om skriftliga pantbrev inte utställs längre finns det fortfarande sådana i omlopp. Men de kan konverteras till datapantbrev genom Lantmäteriet. Ett pantbrev är en värdehandling och fördelen med datapantbrev är att de inte kan förstöras eller försvinna.

Hur fungerar pantbrev på hus?

När du ska ta ett bolån och köpa ett hus kommer du behöva ordna med ett pantbrev. Ofta kan du mot en avgift få hjälp av din bank att göra detta, men du kan också göra det själv. Du kan ansöka om inteckning via Lantmäteriets e-tjänst, och du behöver då inte skicka in några papper via vanligt post.

Pantbrevet är knutet till fastigheten

Pantbrevet på ett hus eller villa är alltid knutet till fastigheten det är skrivet till. Därför tar du som ny ägare över de pantbrev som redan finns på huset du köper. Om pantbrevet eller pantbreven som finns i fastigheten är mindre än det belopp som du vill låna behöver du ansöka om inteckning för att få ut ytterligare pantbrev.

Tips! Kontrollera alltid storleken på pantbreven när du köper ett hus. Ju högre desto bättre för dig som köpare, eftersom du bara betalar stämpelskatt för mellanskillnaden. Du kan läsa mer om kostnad för pantbrev lite senare i texten.

Behövs pantbrev på bostadsrätt?

Om köper en lägenhet är det vanligast att du köper en bostadsrätt. Och du kan inte ta ut pantbrev för en bostadsrätt. Det är för att själva bostaden inte räknas som din fasta egendom – du äger endast rätten att bo där. Samtidigt går det såklart att använda rätten till bostadsrätten som säkerhet för ett bolån.

Vissa föreningar kan ta ut en pantsättningsavgift när du köper lägenheten, men det ska i så fall framgå av föreningens stadgar. Avgiften får också högst vara 1 % av gällande prisbasbelopp. För 2024 är basbeloppet 57 300 kronor, och den maximala avgiften blir därmed 573 kronor.

Andra regler för ägarlägenhet

Ägarlägenhet är i dag inte så vanligt i Sverige, men har du ett direkt ägande av lägenheten söker du lagfart precis som med en fastighet och kan därmed också ta ut pantbrev.

Vad kostar pantbrev?

Kostnaden för pantbrev är två procent av värdet på pantbrevet. Det kallas för stämpelskatt, och dessutom tillkommer en registreringsavgift hos Lantmäteriet på 375 kronor. Tar du hjälp av din bank för att göra inteckningen kan en administrativ avgift från banken också tillkomma.

Så kan du räkna ut avgiften för pantbrev

Så hur räknar du ut kostnaden för pantbrevet? Jo, säg att du ska låna tre miljoner till ett hus som saknar pantbrev. Då kan du räkna ut kostnaden så här:

3 000 000 * 0,02 + 375 = 60 375 kronor.

Priset för pantbrevet blir alltså 60 375 kronor. Skulle du bara behöva låna två miljoner blir kostnaden i stället 30 375 kronor.

Därför är det bra om huset redan har pantbrev

Som vi redan har skrivit tar du över befintliga pantbrev om du köper ett hus. Det betyder att du kan komma undan kostnad för pantbrev helt om lånet du tecknar inte går över det befintliga pantbrevets värde.

Om pantbrevet är värt mindre än ditt lån måste du dock göra ett nytt pantbrev – men betalar då bara stämpelskatt på mellanskillnaden. Därför är det bra om huset du köper har ett så högt pantbrev som möjligt – det gör nämligen ditt nya pantbrev billigare.

Vad är skillnaden på lagfart och pantbrev?

Lagfart och pantbrev är två ord som ofta nämns tillsammans, eftersom de båda har med husköp och göra. Lagfart är ditt bevis på att du äger fastigheten, och du ska registrera lagfarten hos Lantmäteriet inom tre månader efter köpet. Lagfarten kostar också pengar, 1,5 % av det du betalar för huset, plus en expeditionsavgift på 825 kronor.

Så lagfarten är beviset på att du äger fastigheten, medan pantbrevet är bankens säkerhet för lånet på bostaden.

Vad händer med pantbrev när lånet är betalt?

Om du har betalat tillbaka hela ditt lån på huset får du tillbaka pantbreven från banken. Men de har fortfarande en funktion. Du kan nämligen använda pantbreven om du skulle vilja låna mer pengar, till exempel höja ditt bolån. Pantbreven används sedan av nästa ägare till huset, eftersom de är knutna till fastigheten.

Döda pantbrev – om ett pantbrev kommit bort

Om det finns äldre, fysiska pantbrev för en fastighet som kommit bort kan de inte längre användas. I stället ska du vända dig till Lantmäteriet för att döda pantbrevet, vilket innebär att handlingen förlorar sin giltighet. Efter det är gjort kan du utfärda ett nytt pantbrev. Det är personen som tappat bort pantbrevet som måste göra ansökan om att döda handlingen.

Vanliga frågor och svar – Pantbrev

Vad är pantbrev?

Pantbrev är ett värdebevis som används som säkerhet vid ett bolån. När du lånar pengar till ett hus pantsätter du det genom ett pantbrev till banken.

Vad händer med pantbrevet när lånet är betalt?

Då får du tillbaka pantbrevet från banken. Du kan använda pantbrevet igen om du skulle vilja ta nya krediter, till exempel höja ditt bolån.

Vad kostar pantbrev?

Kostnaden för att upprätta ett pantbrev är 2 procent av pantbrevets värde. Dessutom tillkommer en avgift till Lantmäteriet på 375 kronor. Finns det redan ett pantbrev på fastigheten betalar du bara avgift för mellanskillnaden, alltså den summa som du utökar pantbrevet med.

Hur dödar man ett pantbrev?

Om ett äldre, fysiskt pantbrev kommit bort ska du döda det för att det ska sluta gälla. Du ansöker om att döda det hos Lantmäteriet, och det måste vara personen som tappat bort det som gör ansökan.

Advisa samarbetar med 40 långivare

SEB logotyp
Bank Norwegian logotyp