Under 2020 stängde många arbetsplatser igen och de anställda fick jobba från ett tillfälligt hemmakontor. Det skapade en ny trend där många arbetsgivare även nu efter pandemin erbjuder sina anställda möjligheten att jobba hemifrån. Vissa företag skippar till och med de egna kontoren helt för att låta samtliga anställda jobba på distans.
Att inreda och upprätthålla en arbetsplats hemma kommer såklart med en del kostnader och de senaste åren har många undrat över vilka utgifter man har rätt att dra av i deklarationen.
Det här gäller för att du ska kunna göra avdrag för hemmakontor
Det är inte omöjligt att du har rätt till att göra avdrag för ditt hemmakontor. Men Skatteverket är inte överdrivet generösa när det gäller sitt regelverket för just arbetsplatser i bostaden.
Det krävs att din arbetsgivare inte tillhandahåller en arbetsplats för dig och att det finns ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden. Så långt är det kanske okej – men kraven blir sedan tuffare.
Läs också: Skatteåterbäring
Hemmakontoret ska bara vara för arbete
Rummet får nämligen bara användas till att arbeta i, inget annat. Kontoret eller arbetsrummet ska heller inte ingå i bostadsutrymmet, och det ska helst vara avskilt från din övriga bostad med en egen ingång. Är det inte det? Då krävs det att rummet är inrett på ett sådant sätt att det genom inredningen blivit en arbetslokal. Vanliga kontorsmöbler ger enligt Skatteverket inte rätt till avdrag.

Flera år som ekonomi- och näringslivsreporter har gett Povel ett fundament för att leverera lättbegripliga texter inom privatekonomi här på Advisa.se.
Läs mer om Povel
Vanliga frågor och svar – Avdrag för hemmakontor och internet
Hur mycket får man dra av för kontor hemma?
Har du eget företag och arbetar hemma kan du dra av ett schablonbelopp på 4000 kronor per år om du bor i lägenhet och 2000 kronor per år om du bor i villa. Är du anställd och har ett hemmakontor kan du också dra av vissa kostnader – men då krävs bland annat att din arbetsgivare inte erbjuder dig ett kontor samt att kontoret inte ingår i bostadsutrymmet.
Är internet avdragsgillt?
Normalt sett räknas internet som en privat kostnad som inte är avdragsgill. Men det finns ett undantag. Det är om ditt arbete kräver att du behövt skaffa en snabbare, dyrare uppkoppling. Då kan du dra av skillnaden för det dyrare bredbandet.
Hur gör man avdrag för hemmakontor?
Har du utgifter för hemmakontoret som är avdragsgilla kan du göra avdrag för det i din deklaration. Den gör du hos Skatteverket och skickar in under våren.
Kan man göra avdrag för möbler i kontoret hemma?
Möbler och andra inventarier är saker som är svårt att få avdrag för. Oftast är det ju nämligen svårt för Skatteverket att dra gränsen för vad som bara är ett arbetsredskap eller om du också kan använda i privatlivet.