Går det att låna till importerad bil?
Som svensk medborgare kommer du inte att kunna teckna ett billån i Tyskland. Det finns svenska företag som jobbar med bilimport, som samarbetar med svenska banker och kan erbjuda lån med bilen som säkerhet – men vanligt är att finansiera en importerad bil med ett svenskt privatlån.
Eftersom det är ett lån utan säkerhet kan du utan problem söka ett privatlån i Sverige för att köpa en bil i Tyskland eller något annat land.
Vi hjälper dig kostnadsfritt att jämföra billån utan säkerhet från upp till 40 banker och långivare. Ansök eller kontakta oss så berättar vi mer.
Läs också: Bilfinansiering
Hur går det till att importera bil från Tyskland?
Utöver att hitta en passande bil är det flera moment som behöver genomföras innan bilen kan tas i trafik i Sverige. Köps bilen från en bilhandlare ska försäljaren se till att du får med samtliga dokument. Köper du privat bör du först kontrollera vilka dokument du behöver samt vara noga med att vissa av dessa måste vara i original.
Det är exempelvis viktig att köparen får registerinregistreringsbeviset (på tyska: Fahrzeugbrief/ Zulassungsbescheinigung Teil I) i original då det enligt tysk lag är den som äger dessa dokument som är ägare av bilen.
1. Exportregistrera
Första steget är att exportregistrera bilen i det fall som den förväntas köras hem till Sverige. Köps bilen via en bilhandlare hjälper de till med det administrativa varpå du får en tillfällig registreringsskylt som används under exporten. Kontrollera hur många dagar som denna tillfälliga registreringsskylt gäller så att resan planeras inom denna tidsperiod. Kortfattat innebär en exportregistrering att fordonet kommer att avregistreras på grund av export.
2. Försäkring
Är bilen påställd vid köpet behöver en svensk trafikförsäkring tecknas. Detta även om den är försäkrad i Tyskland. Flera svenska försäkringsbolag erbjuder speciellt utformade försäkringar som används vid import av fordon. Det är exempelvis vanligt att dessa enbart gäller i 30 dagar, vilket innebär att bilen hinner importeras och registreras i Sverige varpå ny bilförsäkring sedan kan tecknas.
3. Tullavgift behövs ej
Någon tullavgift behöver inte betalas vid import av bilar från Tyskland eller annat EU-land. Detta oavsett om bilen är ny eller begagnad. Därmed behöver inte heller någon anmälan till Tullverket ske vid import.
4. Betala moms
Hur momsen betalas beror på om det är en ny eller begagnad bil som önskas importeras:
Ny bil
Vid inköp av en ny bil i Tyskland, som ska importeras till Sverige, ska momsen betalas i Sverige. Köpet anmäls till Särskilda Skattekontoret i Ludvika. En kopia på köpehandlingen ska dessutom skickas in till Skatteverket. När Skatteverket har registrerat ärendet skickar de ut en deklarationsblankett och ett inbetalningskort. Betalning av moms ska ha skett senast 35 dagar efter inköpsdatum. Svensk moms är på 25% vilket beräknas på beloppet på fakturan från bilhandlaren.
Läs också: Första elbilen i världen
Begagnad bil
Förutsatt att bilen har körts mer än 600 mil samt varit i trafik i mer än 6 månader, klassas den som begagnad enligt Skatteverkets regler. Det krävs alltså att bägge dessa kriterier är uppfyllda. I detta fall betalas momsen i Tyskland.
Läs också: Billån med restvärde
5. Tillfällig registrering
Vid import får en bil köras i 7 dagar i Sverige innan den behöver registreras. Detta förutsatt att bilen är registrerad utomlands samt har en trafikförsäkring. Om bilen förväntas användas efter dessa 7 dagar, och registreringen inte är klar, kan ansökan ske om tillfällig registrering hos Transportstyrelsen.
Detta sker i samband med ansökan om ursprungskontroll, se nästa rubrik. Godkänner Transportstyrelsen ansökan gäller en tillfällig registrering i tre månader. Tillståndet avbryts vid ägarbyte och kan dras tillbaka av Transportstyrelsen vid exempelvis krockskada.
6. Ansöka om ursprungskontroll
Ansökan om ursprungskontroll sker hos Transportstyrelsen. Myndigheten kommer exempelvis att kontrollera att bilen inte är stulen eller internationellt efterlyst. De kontrollerar även att alla dokument som krävs för importen är korrekta. Ansökan kan skapas och skrivas ut från Transportstyrelsens hemsida. Det är även möjligt att ladda hem blanketten ”Ansökan om ursprungskontroll” för att skriva ut den och därefter fylla i den. Till ansökan behöver även följande dokument bifogas:
Fordonsdokument
Vilka fordonsdokument som behöver bifogas beror bland annat på om bilen är ny eller begagnad samt om CoC-dokument finns utfärdat eller inte. Se de olika alternativen på Transportstyrelsens hemsida.
Läs också: Köpa bil privat? Tänk på detta
Kopia på köpehandling
Bifoga kvitto, faktura eller annan handling som styrker köpet av bilen. På detta dokument måste det finnas fordonsspecifik beskrivning så att det tydligt går att koppla dokumentet till den specifika bilen. Det måste även exempelvis framgå köpare, säljare och datum för köpet.
Vid flyttsak eller arvegods
Om importen sker som flyttsak eller arvegods ska dokument bifogas som styrker detta.
När ansökan har registrerats av Transportstyrelsen kommer de att skicka ut ett ärendenummer och OCR-nummer. Det är denna information som används för att betala för ansökan om ursprungskontrollen. Det kostar runt 1 000 kronor.
7. Registreringsbesiktning och identitetskontroll
När Transportstyrelsen har genomfört ursprungskontroll behöver en registreringsbesiktning ske. Denna besiktning kan inte utföras hos alla besiktningsföretag så det är viktigt att vara tydlig med att det handlar om registreringsbesiktning vid bokning. I vissa fall kan det även behöva kompletteras med en traditionell fordonsbesiktning.
Efter denna kontroll kommer besiktningsföretaget att skicka in information till Transportstyrelsen för att fordonet ska kunna registreras i Vägtrafikregistret. När detta har skett kommer Transportstyrelsen att skicka ut registreringsbevis och registreringsskyltar.
8. Ställa på bilen
Med registreringsbevis och registreringsskyltar kan bilen ställas på och börja användas i trafik. Påställning sker via Transportstyrelsens E-tjänst ”Ställ av/ställ på ditt fordon”. Två andra alternativ är att göra detta via Transportstyrelsen app eller genom att skicka in påskrivet registreringsbevis.
Lagstiftning och garantier vid bilimport från Tyskland
Alla inköp som sker inom EU regleras av EU:s lagstiftning. Det finns därmed alltid ett visst konsumentskydd. Dessa lagar är så kallade minimikrav vilket innebär att den nationella lagstiftningen kan ge ett starkare, men inte svagare, konsumentskydd. Vid rättsliga tvister är det tysk lagstiftning som du kan hänvisa till, inte svensk. Några faktorer att förhålla sig till är följande:
Reklamationsrätt i 2 år vid köp av företag
Enligt EU:s lagstiftning finns alltid reklamationsrätt i två år vid köp av företag. Bilhandlarna kan erbjuda längre reklamationsrätt men aldrig kortare tid än så. Sker köpet av en privatperson finns ingen lagstadgad reklamationsrätt.
Frivillig bilgaranti
Vid inköp av en ny bil i Sverige ingår alltid vagnskadegaranti men detta ingår inte vid köp i Tyskland. Det är alltså viktigt att kontrollera vilken garanti som ingår.
Köp via Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe
Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe är en tysk intresseorganisation för bilhandlare. Uppstår det en tvist mellan en bilhandlare och dess kund kan organisationen vara med och lösa tvisten. Det innebär att parterna undviker domstolsförhandlingar. Att köpa från en bilhandlare som är ansluten till denna organisation skapar därmed extra säkerhet.