Billån:

Första elbilen – då kom den första elbilen i världen och Sverige

Elbilar har blivit allt mer populära de senaste åren utifrån ekonomiska och miljömässiga aspekter. Men hur länge har det egentligen funnits elbilar? Faktum är att den första elbilen utvecklades redan på 1830-talet och att dess popularitet ökade kraftigt i slutet av 1800-talet. Men det skulle ändå ta cirka 100 år innan elbilen slog igenom på allvar. Läs mer om första elbilen i världen, och i Sverige, samt om den snabba utveckling som skett från 1990-talet till idag.

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Första elbilen i världen

Det är svårt att säga exakt när den första elbilen lanserades eftersom utvecklingen av eldrivna fordon skedde parallellt i flera länder samtidigt. Oftast anges att de första eldrivna fordonen utvecklades på 1820- eller 1830-talet.

Det handlade däremot inte om någon bil utifrån dagens begrepp utan snarare elektriska vagnar. Ett exempel är den eldrivna vagn som skotten A. Davidsson utvecklade 1842 i Edinburgh.

Det fordon som ofta klassas som den första elbilen konstruerades av Gustave Trouvé och provkördes för första gången i Paris år 1881. Den såg ut som en lite större trehjuling.

Gustave Trouvés första elbil från 1881. Bild: Wikipedia

Första kommersiella elfordonen i slutet på 1800-talet

Under 1880-talet och 1890-talet utvecklades dessa elfordon och började säljas kommersiellt, främst till företag. Bland annat användes de inom taxiverksamhet och enklare transport.

I flera stora europiska huvudstäder byggdes även laddningsnätverk ut vilket innebar att förarna kunde byta till sig ett uppladdat batteri. Att ladda på stället var fortfarande inte aktuellt då det kunde ta närmare ett dygn att ladda batteriet.

Elbilsutvecklingen stagnerade och bensinbilen tog över

Utvecklingen av elbilar stagnerade med nya tekniska framsteg för bensinmotorn. Bland annat skapades elektrisk startmotor och förbättrad förbränningsmotor. Dessutom hittades stora oljefyndigheter vilket gjorde att bensin blev ett enkelt och billigt alternativ.

Elbilen fick därmed kraftig konkurrens av bensinbilen vilken både hade längre räckvidd och var enkel att tanka. Biltillverkarna såg potentialen i det mer flexibla drivmedlet och valde att främst producera bensindrivna modeller. Även om vissa elbilar fanns kvar så tog nu bensinbilarna över marknaden.

Första elbilen i Sverige

Den första elbilen i Sverige utvecklades troligtvis av ingenjören Harald Håkansson. Bilen vägde 1,2 ton och kunde uppnå en topphastighet på cirka 20 km/h. Hans uppfinning visades upp offentligt år 1900 men någon större genomslagskraft blev det aldrig. Håkansson var däremot inte den första att presentera en elbil i Sverige då Peugot visade upp en bil på en utställning i Göteborg redan 1892.

Första elbilen i Sverige, konstruerad av Harald Håkansson år 1900. Bild: Digitaltmuseum.se.

Elbilen slog inte igenom i Sverige

Även om utvecklingen gick framåt så slog inte elbilar igenom i Sverige i lika stor utsträckning som i exempelvis Frankrike och USA.  Det fanns däremot företag som såg potentialen och detta främst inom nyttotrafiken.  Ett exempel är att Asea utvecklade en ellastbil, som snabbt fick smeknamnet ”Suggan”, mellan 1927 och 1930. Efter andra världskriget försvann elbilarna nästan helt från Sveriges vägar och det skulle dröja till 70-talet innan några större framsteg skulle ses inom branschen.

Utvecklingen av den moderna elbilen

Även om biltillverkarna under 1900-talet främst hade fokus på förbränningsmotorn valde flera att behålla viss forskning kring elfordon. Bland annat användes en eldriven BMW vid OS i München 1972 för att bistå med hjälp under maratonloppet.

1976 – Volvo lanserar sin första elbil

Ett annat exempel är ”Elbil 1976” som lanserades av Volvo år 1976 och delvis finansierades av Televerket. Elbil 1976 drevs av tolv stycken sexvoltsbatterier och hade en räckvidd på cirka 50 kilometer. Även denna modell bör ses som ett exempel på hur biltillverkarna provade med el men inte lyckades uppnå tillräcklig kapacitet för att möta konsumenternas krav. Volvo fortsatte utvecklingen och kunde presentera koncept- och hybridbilen ECC 1992 och Volvo 850 år 1995.

Volvos första elbil – Elbil 1976. Bild: Volvocars.com.

1990-talet – Första serietillverkade elbilen

År 1996 presenterades vad som ofta kallas för första moderna elbilen. Detta var General Motors som då lanserade bilmodell GM EV1. Det var den första elbilen som serietillverkades med syftet att användas av konsumenter. Totalt producerades 1 000 bilar som såldes via leasingprogram. Modellen avskaffades däremot redan 2003.

Från mitten av 90-talet skulle allt fler bilföretag fokusera på elbilar och utvecklingen gick snabbt framåt. År 1997 lanserades Toyota Prius i Japan och var då världens första serietillverkade hybridbil. Med hybridbil menas att den hade drift av både bensin och batteri.

2008 – Tesla banar väg

Det amerikanska företaget Tesla grundades 2003 med affärsidén att underlätta övergången från fossila drivmedel till el. Genom att ha ett stort fokus på teknisk utveckling gick de snabbt om de mer konservativa bilföretagen.

Den första modellen, Tesla Roadster, lanserades 2008 och hade en betydligt bättre räckvidd än konkurrenterna. Detta med upp till 400 km per laddning. Det kan jämföras med Nissan Leaf, som lanserades två år senare, och hade mindre än hälften så lång räckvidd. Den beräknades kunna köras 175 km på en laddning.

Nissan lanserar första familjebilen på el

Tesla Roadster var däremot en sportbil vilket gjorde att Nissan Leaf var den första moderna serietillverkade familjebilen som producerades i större upplaga. Bilmodellen blev utsedd till ”årets bil” 2011 och blev snabbt den mest sålda elbilen i Sverige. Mellan 2010 och 2019 hade över 500 000 exemplar producerats och sålts över stora delar av världen.

Läs också: Billån med restvärde

Tesla vanligaste elbilen i dag

År 2012 lanserades Tesla Model S med en räckvidd på upp till 485 km. Bilmodellen blev snabbt mycket populär och var vid vissa tillfällen den mest sålda nyproducerade bilmodellen i Norge under 2013 och 2014. År 2017 var Tesla Model S den vanligaste elbilen i Sverige. Detta efter att ha gått om Nissan Leaf.

Många ser Teslas tekniska framgång som en ”katalysator” för hela branschen. De bevisade bland annat att efterfrågan av elbilar inte enbart handlade om små och lätta bilar. Dessutom visade Tesla Model S att en elbil kunde ha räckvidd på närmare 500 km.

Under 2020-talet lanserade flera biltillverkare modeller som på allvar kunde konkurrera mot Tesla. Detta samtidigt som nätverket av laddningsstationer växte över stora delar av Europa.

För konsumenterna finns nu flera faktorer som gör att elbilar ses som ett bättre alternativ än bensin- eller dieselbilar. Utbudet är brett och det finns både ekonomiska och miljömässiga incitament till att välja el. Dessutom har EU antaget ett förbud mot försäljning av nya bensin- eller dieseldrivna bilar från och med 2035. Denna gång har elbilen kommit för att stanna.

Vanliga frågor och svar – Första elbilen

När kom den första elbilen?

Gustave Trouvés eldrivna trehjuliga fordon brukar ofta klassas som den första elbilen. Han visade upp sitt fordon i Paris 1881 och kunde då köra i 10 kilometer i timmen.

Vilken är den populäraste elbilen i Sverige i dag?

Den populäraste elbilen i Sverige 2023 var Tesla Model Y. Det var även första gången som en elbil blev den mest sålda bilmodellen i Sverige.

Advisa samarbetar med 40 långivare

SEB logotyp
Bank Norwegian logotyp