3 knep mot ekonomisk stress

Ung kvinna ser stressad ut när hon upptäcker något på datorn

Jag pratade nyligen med en bekant som berättade att hon och hennes familj hade tagit en sista minuten-resa eftersom sommaren var så kall. En resa som de inte alls hade planerat eller budgeterat för. Det blev en härlig semester – men oj så dyr. Och nu behövde ungarna tusen prylar till skolstarten och hela lönen skulle försvinna från kontot innan den knappt hade hunnit in. Hon skrattade och sa att ”Det är tur att alla i familjen tycker om havregrynsgröt”. Men även om hon skrattade och höll god min, så såg jag på henne att hon inte var glad. Det är tufft när det är tomt på kontot redan i början av månaden. Det sliter på det psykiska välbefinnandet, ofta mer än man vill tro.

För några år sedan (2013) gjorde Hjärt-Lungfonden en undersökning som visade att det finns en tydlig koppling mellan ekonomisk stress och risken att drabbas av hjärt- kärlsjukdom.

”Forskarna ser en rad tänkbara förklaringar till den förhöjda risken för hjärt-kärlsjukdomar. Det kan handla om att personer med dålig ekonomi inte har tid eller råd att vårda sin hälsa, att de ofta bor i sämre beställda områden eller att de skäms. Skam är en källa till kronisk stress som i sin tur kan leda till hjärt-kärlsjukdom”, sa Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens forskningsråd.

Att oro för pengar och skamkänslor bidrar till kronisk stress är något som jag själv ser i mitt arbete som terapeut. De dyra lånen, de onödiga inköpen, kampen att få ekonomin att gå ihop – ofta ligger allt det och gnager i det undermedvetna och skapar en underton av oro och stress dagarna igenom – och nätterna också för den delen. Vi människor är inte designade för att klara konstant stress. Kortvarig stress går bra, men kronisk stress tar vi stryk av, både fysiskt och psykiskt.

Advisa och jag jobbar intensivt för att hjälpa människor få balans, både i vardagsekonomin och i det inre välbefinnandet. Det går. Med beslutsamhet, tålamod och bra verktyg har du möjlighet att få rätsida på din ekonomiska situation, även om den kanske har kantrat just nu.

Här är några tips (och ja, du kanske har hört dem förut, men de tål att upprepas, för de fungerar).

Gör en budget

Koll på läget är en viktig och bra början. Hur mycket pengar kommer in varje månad? Vilka är de fasta kostnaderna och hur mycket behöver du sätta av till sparande och avbetalningar? Den summa som blir kvar är vad du har att leva på.

Veckoplanering

Det är lätt att man känner sig rik precis när lönen har kommit in på kontot. Man frestas lätt att göra av med massor på bara ett par dagar. Men då blir det havregrynsgrötsläge resten av månaden, eller så tar man lån för att ha något att leva på. Inte kul i längden. Räkna i stället ut hur mycket du kan göra av med per vecka eller per dag – och håll dig till det.

Inför köpförbud

Blir du lockad av butiker och nätbutiker? Tappar du koll på vad krognotan ska sluta på efter ett par flaskor vin? Utmana dig själv till att leva sparsamt några månader. Inför köpförbud för dig själv. Visst, det blir inte lika många nya plagg i garderoben och den fula tv-bänken kanske får hänga med ett tag till. Men vinsten i att ha ekonomisk balans är garanterat mer värd för ditt välbefinnande.

Att få ordning på ekonomin handlar om mycket mer än bara att ha pengar kvar på kontot när månaden är slut. Det handlar om att du ska kunna uppleva ett lugn i vardagen och känna dig nöjd med dig själv.

Hösten är en tid när vi tar nya tag och sätter upp nya mål. Låt det här bli startpunkten för en vardag med mindre stress och en förbättrad ekonomi. Du är värd det.

Varma hälsningar,
Karin

PS: Behöver du hjälp? Genom Advisas MåBättre-projekt har du chansen att få två terapisessioner med mig, helt gratis. Ansök här!

banner
Dela

Kommentera