Fråga Advisa:

Vad är e-legitimation?

Vad innebär identifiering med e-legitimation? Är BankID och e-legitimation samma sak?

Povel på Advisa svarar:

E-legitimation används för att bevisa en persons identitet via digitala tjänster. Det används bland annat när du söker och signerar lån genom oss, men även vid inloggning och kommunikation med till exempel Skatteverket, Försäkringskassan eller hos din egen bank. Den vanligaste e-legitimationen är BankID men det finns även andra alternativ. BankID är alltså en sorts e-legitimation.

Läs mer om olika e-legitimationer, vad de används till samt hur du skaffar en e-legitimation.

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Vad används e-legitimation till?

En e-legitimation har samma funktion som ett fysiskt ID-kort. Detta genom att bevisa personens identitet i kontakt med exempelvis företag, myndigheter eller privatpersoner. E-legitimationen är däremot digital och används därmed när identiteten behöver bekräftas via hemsidor, appar och andra digitala tjänster. Några exempel är:

1. Banker och långivare

Vid ansökan om lån, via långivare eller en låneförmedlare som oss, bekräftas identiteten med en e-legitimation. Om lånet beviljas kan pengarna enbart skickas till ett bankkonto som tillhör den personen. På detta sätt säkerställs att risken för bedrägerier minskas väsentligt.

2. Myndigheter

Flera myndigheter har inloggningsfunktioner på deras hemsidor. Inloggning kan exempelvis ske till Skatteverket och Försäkringskassan med e-legitimation. I inloggat läge kan sedan kommunikation ske till berörd myndighet. Andra exempel är att kommuner och 1177 har inloggning med e-legitimation.

3. Bolag med 18-årsgräns

Spelbolag får enbart erbjuda sina tjänster till personer i Sverige som är över 18 år. Det kan de enkelt säkerställa genom att användarna av dessa tjänster behöver logga in med BankID. Det underlättar även inloggningen då kunderna inte behöver komma ihåg sitt unika användarnamn och lösenord.

Så skaffar du  e-legitimation

Ansökan om e-legitimation sker hos respektive utgivare av denna tjänst. Hur detta sker, och ålderskrav, varierar mellan de olika tjänsterna.

Läs också: ID-kapning – så ska du göra om du blivit drabbad

BankID

BankID är den överlägset vanligaste e-legitimationen och flera myndigheter godkänner enbart inloggning via detta alternativ. Ett exempel är Försäkringskassan.

Ansökan

De som har tillgång till internetbank, hos en bank som är ansluten till BankID, kan beställa BankID i inloggat läge. Ålderskravet kan variera mellan bankerna men det vanligaste är en åldersgräns på 13 år.

BankID finns i tre olika alternativ. Av dessa har BankID på fil lägst säkerhetsnivå och kan därför inte användas till alla funktioner som övriga alternativ.

  • Mobilt BankID – App till surfplatta eller mobiltelefon.
  • BankID på kort – Identifiering sker med kort och kortläsare.
  • BankID på fil – Programvara till datorn.

Skatteverkets ID-kort

På samtliga ID-kort som Skatteverket utfärdat efter september 2017 finns en e-legitimation. För att kunna använda kortet krävs en kortläsare samt en PIN-kod.

Denna e-legitimation är utfärdad av AB Svenska Pass och kan enbart användas för att logga in på Skatteverkets hemsida. Enligt Skatteverket förväntas den kunna användas hos fler företag och myndigheter i framtiden.

Ansökan

Ansökan om ID-kort från Skatteverket kan ske via Servicekontorens tidsbokning. På bokad tid besöker du Skatteverkets servicekontor och tar med giltig ID-handling. Åldersgränsen är 13 år.

Freja eID+

Freja eID+ kan bland annat användas för att bevisa sin identitet online samt signera elektroniska dokument. Det kan användas från 8 års ålder om vårdnadshavare godkänner detta. Från 13 år kan det användas utan vårdnadshavarens godkännande.

Ansökan

Ladda hem Frejas app via AppStore eller Google Play. Ange personinformation samt ta ett kort på godkänd ID-handling och ladda upp i appen. Väljs pass som ID-handling kan deras e-legitimation godkännas inom några minuter. Väljs annan ID-handling behöver ett ombud besökas och denna ID-handling visas upp för verifiering.

Telia e-legitimation

Telia utfärdade tidigare e-legitimationer men har slutat med detta. De som har en aktiv e-legitimation kan däremot använda den för inloggning hos företag och myndigheter som accepterar detta inloggningsalternativ.

Foreign eID

Foreign eID är e-legitimationer som utfärdats i ett EU-land. Enligt elDAS-förordningen måste vissa myndigheter godkänna inloggning med dessa legitimationer inom EU.

Är BankID och e-legitimation samma sak?

Som beskrivs ovan finns flera olika e-legitimationer att välja mellan. BankID används i störst omfattning och vissa företag erbjuder inloggning enbart via denna tjänst.

BankID är alltså en av flera e-legitimationer som används i Sverige. För att skaffa BankID krävs däremot att personen är minst 13 år samt kund hos någon av de anslutna bankerna. För de som inte har uppfyller dessa krav kan annan e-legitimation vara en lösning.

Vanliga frågor och svar – E-legitimation

Hur spärrar man en e-legitimation?

BankID kan spärras genom att tjänsten avaktiveras inloggad på bankens hemsida. Övriga tjänster spärras genom kontakt med utfärdaren.

Vilka krav är det för att få e-legitimation?

För att få e-legitimation krävs att du har svenskt personnummer eller styrkt samordningsnummer. Dessutom finns ålderskrav, vilket varierar beroende på vilken e-legitimation som önskas.

Advisa samarbetar med 40 långivare

SEB logotyp
Bank Norwegian logotyp
IKANO Bank logotyp
MedMera Bank logotyp
Visa fler långivare