Ordlista

ID-kapning

ID-kapning betyder att någon obehörig använder dina personuppgifter och exempelvis beställer produkter från E-butiker, tecknar krediter eller utger sig för att vara dig i annat bedrägligt syfte. Lär dig mer om ID kapning, vad det är, vad du ska göra om du blir utsatt samt vad du kan göra för att skydda dig.

Visste du att ID-kapning idag är ett vanligare brott än cykelstölder? Varje år drabbas runt 200 000 svenskar och många gånger är det svårt att bevisa brott. Det finns dock saker du kan göra för att minska risken att bli drabbad.

Vi har alla hört skräckhistorierna. Någon stjäl din identitet och tar stora lån i ditt namn. När du väl upptäcker bedrägeriet är det redan för sent – din ekonomi är raserad och allt som finns kvar är ett skuldberg av krediter. Just denna mardröm drabbar över 80 000 svenskar varje år. Lyckligtvis kan du med enkla medel försvåra för obehöriga att ta kontroll över dina pengar. Första steget är att bli medveten om hur majoriteten av alla ID-kapningar går till och vilka som vanligen faller offer för bedragarna.

Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Vad är ID-kapning?

ID-kapning innebär att en bedragare använder dina personuppgifter och därmed utger sig för att vara dig. Bedragaren kan exempelvis teckna lån, köpa saker på delbetalning eller försöka lura dina vänner att låna ut pengar.

Så sker en ID-kapning

Det sker främst genom att bedragaren får tag på personuppgifter, lösenord, BankID eller information som kan utnyttjas för att personen ska kunna utge sig för att vara dig. Informationen kan exempelvis stjälas via så kallad ”phishing”, virus på datorn, stöld av post i brevlådan eller stöld av ID-handlingar. En kapning kan alltså ske både online och fysiskt.

Online

Ett exempel på hur ID-kapning sker online är att bedragare kommer över lösenord till din mail eller social media. Därifrån kan sedan kontakt tas med vänner för att be om lån eller personuppgifter så att ID-kapning även kan ske på dem. 

Fysiskt

Ett exempel på hur ID-kapning används i fysiska butiker är om produkter köps hos en butik varpå delbetalning väljs som betalningsalternativ. Bedragaren använder din ID-handling och kan därmed gå därifrån med en vara som du sedan förväntas betala.

Ett annat exempel är om varor beställs i ditt namn hos E-butiker. Bedragaren tar sedan med sig ditt ID när varorna ska hämtas hos postombudet och du får fakturan.

Hur vet man om man blivit ID-kapad?

En ID-kapning upptäcks oftast genom att personen får information om att en kreditupplysning har tagits eller att fakturor kommer på varor som inte har beställts.

Vanliga varningssignaler

  • Kreditupplysning har genomförts.
  • Aviseringar på varor som du inte beställt.
  • Fakturor för varor och tjänster du inte beställt.
  • Ogiltiga transaktioner på bankkontot.
  • Okända mobilnummer har registrerats på dig.
  • Adressändring har genomförts utan din vetskap.
  • Du får oväntade utskrifter från banken.

Vid minsta misstänksamhet – kontakta banken, kreditupplysningsföretaget eller företaget som skickat fakturan.

Vad ska jag göra vid ID-kapning?

Om du upptäcker att du är utsatt för en ID-kapning bör följande genomföras.  

Upprätta polisanmälan

Upprätta en polisanmälan där uppgifter om bedrägeriet anges. Spara en kopia på polisanmälan då det krävs för att kunna använda vissa andra begränsande tjänster. 

Kontakta försäkringsbolag / ID-skydd

Kontakta alltid ditt försäkringsbolag för att se vilken hjälp som ingår i hemförsäkringen. Har du ett ID-skydd ska kundtjänst direkt kontaktas så att de kan hjälpa till med att spärra värdehandlingar m.m. 

Spärra ID-handlingar

Spärra de ID-handlingar som bedragaren kommit över så snabbt som möjligt. De spärras hos respektive utgivare. Exempelvis kan körkort spärras via Transportstyrelsens webbplats medan pass spärras hos Polisen och ID-kort hos Skatteverket.  Är ditt BankID borta spärras det i inloggat läge på internetbanken eller genom att banken kontaktas via telefon. 

Tillfällig spärr hos kreditupplysningsföretagen

Hos kreditupplysningsföretagen går det att aktivera en tillfällig spärr. När spärren är aktiv kan inte kreditupplysning genomföras vilket därmed gör det omöjligt att teckna lån eller delbetalning på personnumret. Det räcker med spärr hos någon av UC, Bisnode, Syna, eller Decidas för att spärren ska gälla hos samtliga företag. 

Bestrid fakturor och lån

Kontakta de företag där bedragaren har utgett sig för att vara dig. Bestrid eventuella lån och fakturor.  

Undersök omfattningen 

Kontrollera att du är folkbokförd på rätt adress (Skatteverket) samt att någon adressändring inte skett (Svensk adressändring). Byt eventuellt lösenord på mail och sociala medier samt kontrollera om pengar dragits från något bankkonto. Försök att göra dig en bild av vilka uppgifter bedragaren har tillgång till och spärra dessa så ytterligare bedrägerier inte kan genomföras. 

11 skydd mot ID-kapning

Det finns inget hundraprocentigt skydd mot ID-kapning. Det bästa skydd som går att uppnå är att ha ett grundläggande säkerhetstänk. Det är även möjligt att teckna så kallade ID-skydd (läs mer längre ner). Det är däremot inte ett skydd i ordet rätta betydelse utan en tjänst som upptäcker och begränsar eventuellt skada. 

1. Säkra lösenord

Ha aldrig samma lösenord på flera tjänster online. Att använda lösenordshanterare är ett säkert sätt att hantera flera olika lösenord utan att själv behöva komma ihåg dem. 

2. Förvara ID-handlingar säkert

Bankdosor, mobiler, ID-kort och pass används för att bevisa en persons identitet – både online och fysiskt. Förvara dessa på en säker plats i hemmet. 

3. Se över skydd för mobilen

Använd skärmlås så att obehöriga personer inte kan använda mobilen. Använd även tjänster som gör att mobilen snabbt kan spärras på distans om den skulle stjälas. Exempelvis kan detta ske via Samsung Account och Find my iPhone. 

4. Ge aldrig ut lösenord

Varken banker eller myndigheter ber om koder eller lösenord via telefon eller mail. Inloggning via BankID ska aldrig ske på uppmaning av utomstående. Logga heller aldrig in på BankID via uppmaning som skickas ut via SMS. 

5. Bevaka kreditupplysningen

Det finns flera sätt att bevaka sitt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Därmed får du direkt en notifiering om en kreditupplysning tas på dig. Det sker exempelvis vid låneansökningar och önskemål om delbetalning. 

Genom att ansluta den digitala brevlådan Kivra till kreditupplysningsföretagen skickas uppgifter om kreditupplysningar digitalt istället för i pappersform. 

6. Säker posthantering & digital brevlåda

Se till att obehöriga inte kan nå den post som delas ut till dig. De kan annars exempelvis beställa kreditkort och vittja brevlådan när dessa kommer. 

Använd digital brevlåda (exempelvis Kivra) i så stor utsträckning som möjligt. Med dessa verifieras avsändaren samtidigt som BankID krävs för åtkomst. 

7. Använd tvåfaktorsinloggning om möjligt

Med tvåfaktorsinloggning krävs mer än bara lösenord för att du ska nå dina konton på social media, mailkontot eller andra digitala tjänster. Utöver lösenord kan exempelvis en engångskod, som skickas ut till mobilen, användas. Bäst tvåfaktorsinloggning uppnås med programvaror som exempelvis Google Authenticator. 

8. Spärra för obehörig adressändring & adresslås

Aktivera ”Spärr för obehörig adressändring” på Skatteverkets hemsida. Därmed kan ändring av folkbokföringsadress enbart ske med hjälp av E-legitimation och inte med pappersblankett. 

Med tjänsten ”Adresslåset” kan även spärr mot eftersändning och lagring av post ske. För att aktivera eller avaktivera denna tjänst krävs identifiering med BankID. 

9. Spärra ombudsregistret

Att aktivera spärr för ”Ombudsregistret” innebär att ansökan om ombud vid exempelvis deklaration och skattefrågor inte kan ske via pappersblankett. För att aktivera tjänsten krävs istället E-legitimation. 

10. Använd inte okända nätverk

Uppkoppling mot okända nätverk (WiFi) kan innebära att personuppgifter och inloggningsuppgifter, som anges på hemsidor, registreras och därmed kan användas av obehöriga. Använd därför aldrig okända WiFi-nätverk eller använd VPN för att skydda uppgifterna. Det går att använda telefonen för att dela nätverk om det behövs.

11. Ha ett ID-skydd

Med ett ID-skydd kan försök till ID-stölder tidigt upptäckas. Skadan begränsas och ekonomisk ersättning ges till dig som utsatts för detta brott. Läs mer om skyddet längre ner i texten. 

BankID är nyckeln till det mesta idag

Som visas ovan kan flera tjänster spärras så de inte kan aktiveras via en ansökan med pappersblankett. Istället krävs alltid BankID. Det är även säkrare att få posten till en digital brevlåda än till en fysisk. Men kommer en bedragare över din mobil, och lösenord till mobilt BankID, kan alla dessa tjänster nås. 

Var därför mycket försiktigt när BankID används offentligt. Detta exempelvis vid köp av bussbiljetter, vid loppmarknader eller torghandel. Ser någon din kod och sedan tar din mobil kan en ID kapning ske relativt lätt. 

Vad är ID-skydd?

ID-skydd är en tjänst som bland annat erbjuds av försäkringsbolag. Oftast består skyddet av tre delar. 

1. Upptäck

ID-skyddet hjälper personer att, på ett tidigt stadie, upptäcka försök till ID-stöld. Detta sker bland annat genom övervakning av offentliga register samt löpande kontroll hos kreditupplysningsföretagen. Genom att direkt varna när oväntad aktivitet sker kan personen upptäcka och stoppa eventuella försök till ID-kapning. 

2. Begränsa

Om en ID-kapning har skett ger ID-skyddet hjälp med att begränsa skadan. Detta genom att kundtjänstpersonal kan hjälpa till med att spärra personnumret och ID-handlingar samt kontakta berörda företag. Kundtjänst kan alltså hjälpa till i hela processen för att skadan snabbt ska begränsas och ID-stölden avbrytas. 

3. Ekonomisk och juridisk hjälp

ID-skyddet kan även ge viss ekonomisk ersättning om ID kapningen resulterat i ekonomiska förluster. Dessutom kan juridisk hjälp ges om en tvist uppstår med exempelvis långivare. 

Läs även vår text om hur du förhindrar att fått ditt BankID kapat.

Povel Arwidson
Uppdaterad: 2022-08-16
Flera år som ekonomi- och näringslivsreporter har gett Povel ett fundament för att leverera lättbegripliga texter inom privatekonomi här på Advisa.se.

Vanliga frågor och svar – ID-kapning

Ingår ID-skydd i hemförsäkringen?

Hos en del försäkringsbolag ingår ID-skydd i hemförsäkringen. Önskas detta skydd bör försäkringsbolaget kontaktas varpå de kan förklara vad som ingår i försäkringen.

Vad är en bedrägerispärr?

Bedrägerispärr innebär att personnumret spärras hos fyra kreditupplysningsföretag. Spärren gäller i 14 dagar och under denna tid ger företagen inte ut några uppgifter kring personen.

Hur ofta sker ID-kapning enligt statistik?

ID kapning är en växande bedrägeriform. Ungefär 200 000 personer drabbas årligen i Sverige. Utöver dessa utförs över en miljon bedrägeriförsök per år.

Är det ID-kapning om någon tar mitt bankkort?

Nej, ett bankkort är inte en ID-handling. Därmed utger sig inte heller bedragaren för att vara dig om kortet används.

Advisa samarbetar med 40 långivare

SEB logotyp
Bank Norwegian logotyp
IKANO Bank logotyp
MedMera Bank logotyp
Visa fler långivare