Global Money Week 2020

bild med en jordglob och pengar på.

Den årliga temaveckan Money Week är ett globalt initiativ som handlar om att sprida kunskap inom privatekonomi, försörjningsmöjligheter och entreprenörskap hos barn och unga. Temaveckan infaller den 23–29 mars i år. 

Initiativet startades 2012 av Child & Youth Finance International (CYFI) och arrangeras idag av OECD International Network on Financial Education. Global Money Week (GMW) har fram till idag nått över 40 miljoner barn och unga i 175 länder, bidragit med ca 465 000 aktiviteter och event samt involverat över 63 000 organisationer. 

“Ju tidigare barn lär sig om pengar, besparingar och investeringar, desto bättre hanterar de sina personliga ekonomier under hela livet. Dessa färdigheter hjälper barn och ungdomar att förstå skillnaden mellan att tjäna, spara och spendera, vilket gör dem till bättre pengaförvaltare, som kan budgetera och ha hälsosammare pengar. Det hjälper också barn att förstå hur man hanterar pengar i tidig ålder och lär dem att fatta bättre ekonomiska beslut om studielån, bostäder, första bilen, resor och andra utgifter.” – GMW 

Under Money Week genomförs ett Money Quiz i hela Europa. Money Quiz är en tävling för elever i årskurs 7–9. Syftet med quizet är att förbättra ungas kunskaper i privatekonomi, cybersäkerhet, samhällskunskap och matematik. I år arrangeras även det svenska mästerskapet av Svenska Bankföreningen. Tävlingen pågår mellan 2–27 mars där två elever från den vinnande klassen kommer att få representera Sverige i Europafinalen i Bryssel 28–29 april. Tävlingen är gratis och den Svenska Bankföreningen står för resekostnader, logi och kost under finalen i Bryssel för två tävlande elever samt en medföljande lärare eller förälder. I förra årets tävling deltog över 1000 elever och totalt deltog flera tusen ungdomar från 25 olika europeiska länder tävlingen i stort. 

Vilka aktiviteter kan du förvänta dig under GMW?

Under temaveckan arbetar olika organisationer, myndigheter, institutioner, företag, universitet, skolor och andra, tillsammans för att skapa nyfikenhet och spänning kring ekonomi. Olika aktiviteter samordnas för detta, bland annat:

  • Besök till diverse banker, parlament, börser, mynt museum, lokala- och globala företag 
  • Ekonomiworkshops och sessioner
  • Finansiella utbildningsmässor, öppna marknadsevent och finansiella kompetenssamlingar
  • Finansiell utbildning i form av spel och tävlingar, ekonomiska fotbollsmatcher
  • Ritnings-, foto-, uppsats-, och filmtävlingar
  • Och mycket mer

Money Week 2018

GMW 2018 nådde över 10 000 barn och unga. Hälften nåddes genom föreläsningar och andra hälften nåddes digitalt. Bland de aktörer som deltog 2018 fanns Finansinspektionen, Kungliga myntkabinettet, Kronofogden och Gilla din ekonomi. 

Källor:

https://www.globalmoneyweek.org/

https://gilladinekonomi.se/moneyweek/

https://www.swedishbankers.se/money-week/

banner
Dela

Lämna ett svar