Världens första terapi på Instagram


Pressmeddelande 25 juni 2014

En undersökning från Advisa visar att det finns en utbredd ekonomisk ohälsa i Sverige. Företaget anlitade då världens första Sparterapeut med uppdrag att hjälpa privatpersoner att hantera underliggande känslomässiga problem som skapar oro i ekonomin. Nu lanserar Advisa världens första terapi på Instagram (under kontot @Sparterapeuten). Syftet är att skapa en helt ny form av ekonomiterapi som är tillgänglig för alla, i form av korta filmklipp med handfasta tips om hur man tänka för att må bättre ekonomiskt.

En tidigare undersökning från Advisa visar att var tredje svensk mår dåligt över sin privatekonomi och att varannan skäms över den. Därför beslutade företaget tidigare i år att anlita världens första Sparterapeut med ambitionen att ta ett krafttag mot ekonomisk ohälsa i Sverige. Målet var att hjälpa privatpersoner att hantera och förstå underliggande känslor som kan leda till ekonomiska problem. I uppdraget svarar hon på frågor om känslor, motivation och beteende som berör den egna ekonomin.

- Vi upplever att det är ett unikt tillvägagångssätt i finansbranschen att försöka reda ut vilka drivkrafter som får människor att agera felaktigt när det kommer till ekonomi, och hur man kan göra för att undvika dessa. Att Sparterapeuten hittills har fått mycket uppmärksamhet är bevis för att det ligger rätt i tiden. Mycket handlar idag om konsumtion, samtidigt som många inte vet hur man ska göra för att undvika beteenden som kan skapa ekonomiska problem. Med hjälp av Sparterapeuten vill vi arbeta för att vända trenden av ekonomisk ohälsa i Sverige, säger Philip Berman, marknadschef på Advisa.

Ekonomiterapi direkt i mobilen varje vecka

I ett ytterligare steg att förmå människor att fatta bättre ekonomiska beslut lanserar Advisa nu världens första terapi på Instagram. Målsättningen är att skapa en lättillgänglig form av terapi med ekonomi som tema. Instagram som plattform är också en möjlighet att nå ut till många med budskapet att det inte behöver vara svårt att undvika vanliga privatekonomiska fällor, förändra sitt beteende och må bättre. Tipsen kommer från av Advisas Sparterapeut Karin Nordlander och presenteras i korta filmklipp på Instagram-kontot @Sparterapeuten.

- Hur man ska förhålla sig till pengar är ett ämne som berör oss alla, och vår inställning till den egna ekonomin påverkar vårt välmående i allra högsta grad. Ofta krävs inte så stora förändringar i beteende för att man ska må bättre ekonomiskt, men problemet är att många inte orkar eller har tid att reflektera över det. Genom att göra mina bästa tips tillgängliga på ett enkelt och kul sätt via Instagram hoppas jag att vi kan inspirera ännu fler att förändra sitt beteende och må bättre ekonomiskt, säger Karin Nordlander, Sparterapeut på Advisa.

Om Sparterapeuten

Karin Nordlander är samtalsterapeut, föreläsare och författare. Med hjälp av dessa erfarenheter kommer hon i rollen som Sparterapeut på Advisa arbeta för att sprida ett sundare förhållningssätt till ekonomi och konsumtion i Sverige. Sparterapeuten på Advisa kommer att kunna svara på frågor som rör välbefinnande, motivation, beteenden och relationer gällande den egna ekonomin. Målet är att inspirera svenskar till att ta tag i sin privatekonomi, ändra sina konsumtionsmönster och hitta sin egen ekonomiska balans i vardagen. Karin Nordlander kommer att blogga om ekonomi och välbefinnande på Advisas blogg www.advisa.se/blogg/sparterapeuten och skriver även på www.karinnordlander.se.

Om @Sparterapeuten på Instagram

I form av korta filmklipp delar Sparterapeuten med sig av sina bästa tips om hur man ska må bättre ekonomiskt. Varje filmklipp kommer att beröra ett specifikt ämne eller frågeställning kring temat pengar och ekonomi. Exempel på ämnen som kommer att täckas är, bland annat, hur man ska hantera köpimpulser, hur man ska sluta bråka om pengar i relationer och hur man ska hantera barn som tjatar om nya saker. Tipsen återfinns på kontot @Sparterapeuten på Instagram http://instagram.com/sparterapeuten.

Om Advisa

Advisa har på kort tid blivit en av Sveriges ledande låneförmedlare och ekonomiska rådgivare för privatpersoner. Företaget hjälper kunder kostnadsfritt att sänka räntan på sina lån och krediter genom att låta ett flertal banker konkurrera om att erbjuda kunden lägst ränta. På mindre än två år har Advisas rådgivare hjälpt över 90 000 kunder att spara hundratals miljoner kronor i räntekostnader. Advisa har idag ca 100 anställda och hade under 2012 en omsättning på 30MKr. Advisas vision är att göra det enkelt för alla att spara pengar och förbättra sin privatekonomi. www.advisa.se

Om undersökningen

Webbundersökningen utfördes den 4-7 april 2014 av SSI på uppdrag av Advisa Totalt svarade 1064 respondenter som representerar ett tvärsnitt av svenska befolkningen i åldern 21-65 år. Även om undersökningen inte är statistiskt säkerställd påvisar den en stark trend beroende på det stora antalet respondenter. Andelen män var 44 procent och andelen kvinnor var 56 procent. 208 respondenter bor i Stockholms län, 160 bor i Stockholms län och 173 bor i Västra Götalands län. Resterande bor utspridda i landet.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Selting, Kommunikationsansvarig

070-780 55 62

maria.selting@advisa.se