Var fjärde pressad att handla julklappar de inte har råd med


Pressmeddelande den 9 dec 2013

Julhandeln innebär för många inte bara ett hårt slag mot plånboken utan också mentalt. Så många som var fjärde svensk oroar sig för att ha råd med årets julshopping och lika många känner sig pressade att handla dyrare julklappar än de har råd med. En av tre uppger att de har ont om pengar till årets julklappar och 43 procent uppger att de knappt har råd. Allt enligt en undersökning med 1006 respondenter utförd av SSI på uppdrag av Advisa den 18-20 november.

Varje år slår julhandeln nya rekord och det är inte konstigt att januari kallas för ”fattigmånaden”. Var fjärde svensk (24 procent) oroar sig för att har råd med att handla årets julklappar. 26 procent känner sig pressade att handla dyrare julklappar än de har råd med.

- I vårt dagliga arbete med att hjälpa kunder att förbättra sin privatekonomi märks det tydligt att många känner sig extra stressade ekonomiskt under december och januari. Många tvingas också låna för att ha råd med julklappsköpen. 20 procent av de som tidigare köpt julklapparna på avbetalning eller kredit har också oroat sig för om de ska kunna betala tillbaka skulderna. Det är självklart tråkigt, och vi hoppas att färre väljer att skuldsätta sig i år, säger Philip Berman, sakkunnig på Advisa.

Var tredje svensk, 32 procent, uppger att de har ont om pengar inför årets julhandel. Så många som 43 procent säger att de knappt har råd med årets julklappar, och att de önskar att de kunde köpa dyrare om de hade möjlighet.

Det verkar som att många upplever en social press att handla dyrare julklappar än man har råd med. Därför är det viktigt att arbeta för att minska konsumtionshetsen kring jul eftersom denna leder till skuldsättning. Vi hoppas att vår nya julkampanj #Hundraklappen kommer att inspirera fler till att minska konsumtionshetsen kring julen och hoppas vi att färre lånar till årets klappköp, säger Maria Selting, kommunikationsansvarig på Advisa.

Männen lånar mest, kvinnorna oroar sig mest

Det verkar som att julen är något av en ”gentlemännens” jul då:

  1. Nästan dubbelt så många män (25 procent) som kvinnor (13 procent) kan tänka sig att ta ett lån på banken till årets klappar.
  2. 18 procent av männen mot 12 procent av kvinnorna planerar att ta julklappar på avbetalning i år.
  3. 27 procent av kvinnorna och jämfört med 21 procent av männen oroar sig för att ha råd med årets julklappar.
  4. 30 procent kvinnor, jämfört med 21 procent av männen, har upplevt en press att handla dyrare julklappar än vad de har råd med.

Skåningarna vill dock ha kvar sina julklappar då endast 26 procent uppger att julen skulle vara bättre utan dem. Däremot anger hela 68 procent att de skulle föredra att komma överens med sina närstående om ett maxtak för vad julklapparna får kosta i år.

- Med tanke på vad undersökningen visar och den negativa spiralen många hamnar i efter jul startar vi kampanjen “#hundraklappen” där vi uppmanar svenskarna att ladda upp sina bästa julklappstips under 100 kr på Instagram. Vi hoppas att det kommer att inspirera och hjälpa många skåningar till en skuldfri jul i år, säger Maria Selting, kommunikationsansvarig på Advisa.

Om hundraklappen

Kampanjen #hundraklappen har som mål att hjälpa och inspirera svenskarna till en skuldfri jul. Därför uppmuntras svenskarna att ladda upp sina bästa julklappstips under 100 kronor på Instagram med hashtaggen #hundraklappen. Bidragen publiceras då automatiskt även på kampanjsajten www.hundraklappen.se där man kan gilla och sprida sina favoritbidrag direkt i sociala medier. Genom att inspirera svenskarna till billiga julklappstips hoppas vi att färre skuldsätter sig under julhandeln och därmed få en mer glädjefylld jul.

Om undersökningen

Webbundersökningen utfördes den 18-20 november av SSI på uppdrag av Advisa. Totalt svarade 1006 respondenter som representerar ett tvärsnitt av svenska befolkningen. Totalt svarade 509 män och 497 kvinnor. 231 respondenter bor i Stockholms län, 168 i Västra Götalands län och 130 i Skåne län. Resterande respondenter bor utspridda i landet.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Selting, Kommunikationsansvarig

070-780 55 62

maria.selting@advisa.se