Mer än var fjärde svensk lånade till julklappar

Pressmeddelande den 22 jan 2014

Januari kallas inte ”fattigmånaden” utan anledning. 27 procent av svenskarna lånade till julklappar för ett värde av ca 3,5 miljarder kronor i år. Var tredje oroar sig nu för att kunna betala tillbaka skulderna. Två av fem mår dåligt över sin ekonomi och var sjunde svensk behöver låna mer pengar under årets inledning för att kunna betala sina räkningar. Det visar en ny undersökning utförd av SSI på uppdrag av Advisa med 1 003 svenskar 7-8 januari 2014.

Julen är en tuff tid ekonomiskt för många svenskar. Innan jul visade en undersökning från Advisa att var tredje svensk (31 procent) kunde tänka sig att låna för att köpa julklappar. Med facit i hand visar det sig att en nästan lika stor andel (27 procent) faktiskt lånade för att ha råd med julklappsköpen. Av dessa lånade nästan var tredje (30 procent) mer än 2000 kr. Totalt uppskattar Advisa att svenskarna lånade för ca 3,5 miljarder kronor under julklappshandeln. Men nu i januari drabbas många av baksmällan från lånefesten.

- Så många som 34 procent säger att de ångrade att de lånade pengar under julen. Dessutom oroar sig 31 procent för att kunna betala tillbaka skulderna. Det är tråkigt att se, men det går att sänka sina kostnader genom att samla alla sina smålån till ett större lån hos en bank. Då brukar man nästan alltid kunna sänka sin ränta och månadskostnad rejält, säger Philip Berman sakkunnig på Advisa.

Svenskarna mår dåligt

Oavsett om man lånade pengar för att köpa julklappar eller inte uppger 37 procent av svenskarna att man mår dåligt över sin ekonomi i januari. Mer än hälften (53 procent) säger också att de känner att ekonomin är ansträngd. Med ett så stort hål i svenskarnas plånböcker är det inte konstigt att var sjunde svensk (14 procent) behöver låna för att klara ekonomin i januari - februari.

- Daglig kontakt med våra kunder tyder på att många har det tufft efter julen. Vår undersökning visar också att två av fem (37 procent) av de som lånade till julklappar redan hade befintliga konsumtionslån*. Då är det lätt att fastna i en negativ spiral med att ta nya lån för att finansiera de gamla. Men det är bättre att se över sina befintliga lån istället för att nu ta nya, säger Maria Selting, kommunikationsansvarig på Advisa.

Topplista - så här finansierade svenskarna sina julklappar i år:

• Kontant 56,5 procent
  • På kreditkort 18,1 procent
  • På avbetalning 5,7 procent
  • Med lån på banken 1,5 procent
  • Sms-lån 1,5 procent

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Selting, Kommunikationsansvarig

maria.selting@advisa.se