Bankernas förtroendekris skapar framgång för Advisa


Pressmeddelande 31 oktober 2013

Konsumenternas minskade förtroende för bankerna har skapat ett intresse för andra rådgivningstjänster som fokuserar på att förbättra deras privatekonomi. Denna efterfrågan har skapat framgång för uppstickaren Advisa som hjälper privatpersoner att jämföra banker mot varandra för att sänka räntan på sina konsumtionslån. Advisa har hjälpt ca 60000 kunder att se över sin lånesituation. Av dessa har cirka 20000 kunder fått möjlighet att spara i snitt 37000 kr. Tidigare näringsministern Björn Rosengren anser att det är viktigt att det finns rådgivare som inte är knutna till en specifik bank och väljer därför att kliva in som senior rådgivare i Advisa.

Uppmärksamheten kring svenskars lånevanor har aldrig varit större. Debatterna om hur man ska få bukt med höga räntor och hushållens höga skuldsättning går varma i media samtidigt som allmänhetens förtroende för banker fortsätter att rasa. Detta gör att kunder börjar söka råd på annat håll.

- Anledningen till att jag tror på och valde att gå in som rådgivare i Advisa är för att bolaget erbjuder en värdefull och efterfrågad tjänst på marknaden. Det är viktigt att det finns rådgivare som inte är knutna till en specifik bank som kan hjälpa privatpersoner att utvärdera olika bankers erbjudanden. Advisa ger privatpersoner möjligheten att kunna sänka sina kostnader och är ett bra alternativ för konsumenter att vända sig till, säger Björn Rosengren, ny senior rådgivare i Advisa.

Björn Rosengren kompletterar befintliga seniora rådgivaren Ulf Adelsohn, Moderaternas f.d. partiledare.

Advisa grundades 2011 av Rasmus Adler Wahlberg och Kristoffer Lindqvist som hade en idé om hur de skulle kunna hjälpa svenskar att förbättra sin privatekonomi. Genom att låta banker konkurrera om att erbjuda kunder lägst ränta i en kostnadsfri budgivning och med personlig service hjälpa kunden genom hela processen kan bolaget säkerställa att kunden förstår och väljer rätt utifrån sina egna privatekonomiska behov. Rasmus Adler Wahlberg och Kristoffer Lindqvist, satt till en början hos Handelshögskolans företagsinkubator (SSE Business Labs) där de fick möjlighet att testa sin affärsidé.

- Det är väldigt kul att vi redan kunnat hjälpa så många kunder. Men vi lutar oss inte p tillbaka för det, utan satsar nu på att hjälpa ännu fler svenskar att spara pengar p genom att växa produktmässigt. Med Ulf Adelsohns och Björn Rosengrens erfarenhet p kommer vi definitivt att kunna öka takten gällande vår expansion, säger Rasmus Adler p Wahlberg, VD och grundare på Advisa.

Advisas kunder har visat stort intresse för att kunna spara pengar genom att få hjälp att jämföra p alternativ och erbjudanden för mer än lån utan säkerhet. Bolaget söker därför kontinuerligt efter p nya strategiska rådgivare och partners som kan vara med och hjälpa ännu fler privatpersoner till p en bättre privatekonomi.

Barnfamiljer i mindre städer vanligaste kunden

  • - Advisa har en bred kundgrupp. Den största är dock barnfamiljer i småstäder som bor i villa eller radhus.

  • - Den vanligaste anledningen till att svensken tagit konsumtionslån är finansiering av bil.

  • - Snittbeloppet på de lån som Advisa har gett sina kunder möjligheten att sänka sina kostnader för ligger på 174000 kr.

  • - Advisa har idag hjälpt över 60000 kunder att se över sin lånesituation. Utav dessa har ca 20000 kunder fått möjlighet att spara i snitt 37000 kr.

Fakta privatlån

  • - Konsumtionslån är ett samlingsnamn för alla typer av lån utan säkerhet såsom privatlån, blancolån, billån, kreditkortslån, avbetalningslån och topplån (handpenningen till bostaden).

  • - Räntan beror på dels kundens betalningsförmåga (inkomst, tillgångar, anställningsform, civilstånd m.m.) och dels kundens kreditvärdighet (lånebeteende, ålder, antalet kreditupplysningar m.m.)

  • - Olika banker har olika strategier och modeller för hur de sätter räntan. Det brukar därför löna sig att jämföra flera banker mot varandra.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Selting, Kommunikationsansvarig

070-780 55 62

maria.selting@advisa.se