Advisa startar julkampanjen #Hundraklappen


Pressmeddelande 3 dec 2013

I en undersökning med 1006 respondenter utförd av SSI på uppdrag av Advisa den 18-20 november 2013 uppger var tredje att de kan tänka sig att köpa julklappar på avbetalning. Endast var femte föredrar att fira jul utan julklappar, samtidigt som 70 procent uppger att de gärna skulle sätta ett maxtak för vad årets julklappar får kosta. Med anledning av detta startar Advisa kampanjen #hundraklappen för att inspirera svenskarna att köpa billiga julklappar under 100 kronor.

December innebär en tuff ekonomisk period och många upplever en press att handla för mer än de har råd med. Advisas undersökning visar att var tredje svensk (31 procent) kan tänka sig att köpa julklappar på avbetalning och var femte (19 procent) kan tänka sig att ta ett lån på banken för att finansiera julklappsköpen. Svenskarna vill dock ha kvar sina julklappar då endast 21 procent uppger att julen skulle vara bättre utan dem. Däremot anger hela 70 procent att de skulle föredra att komma överens med sina närstående om ett maxtak för vad julklapparna får kosta i år.

- Vi på Advisa tycker inte att man ska behöva skuldsätta sig bara för att det är jul, och därför vill vi vara med och bidra till ett mer harmoniskt julfirande. Kampanjen “#hundraklappen” syftar till att uppmanar svenska folket att ladda upp sina bästa julklappstips under 100 kr på Instagram. Vi hoppas att det kommer att inspirera och hjälpa många till en skuldfri jul i år, säger Maria Selting, kommunikationsansvarig på Advisa.

Att dela ett bidrag är enkelt. Allt man behöver göra är att:

  1. lägga upp en bild på sitt Instagram-konto med en julklapp som kostar mindre än 100 kronor
  2. Hashtagga den med #hundraklappen

Alla publika bidrag laddas automatiskt upp på inspirationssajten www.hundraklappen.se. För att få uppdateringar, följ Hundraklappen på Instagram @Hundraklappen eller gå in på Hundraklappens Facebook- sida: https://www.facebook.com/pages/Hundraklappen/613349365391216?id=613349365391216&sk=info

Om hundraklappen

Kampanjen #hundraklappen har som mål att hjälpa och inspirera svenskarna till en skuldfri jul. Därför uppmuntras svenskarna att ladda upp sina bästa julklappstips under 100 kronor på Instagram med hashtaggen #hundraklappen. Bidragen publiceras då automatiskt på kampanjsajten www.hundraklappen.se där man kan gilla och sprida sina favoritbidrag i sociala medier. Genom att inspirera till billiga julklappstips hoppas Advisa att färre ska skuldsätta sig under julhandeln och därmed få en mer glädjefylld jul.

Om undersökningen

Webbundersökningen utfördes den 18-20 november av SSI på uppdrag av Advisa. Totalt svarade 1006 respondenter som representerar ett tvärsnitt av svenska befolkningen. Totalt svarade 509 män och 497 kvinnor. 231 respondenter bor i Stockholms län, 168 i Västra Götalands län och 130 i Skåne län och resterande bor utspridda i landet.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Selting, Kommunikationsansvarig

070-780 55 62

maria.selting@advisa.se