Ordlista:

Påminnelseavgift - Vad är en påminnelseavgift?

En påminnelseavgift, även kallad förseningsersättning eller dröjsmålsränta, är en avgift gäldenären betalar borgenären vid försening på återbetalning på ett köp, tjänst eller vara.

  • Vid försenad betalning skickar borgenären en betalningspåminnelse till gäldenären, ofta via brev.
  • Borgenären har enligt lag rätt att kräva en påminnelseavgift (dröjsmålsränta) på upp till 450 kr.
  • Gäldenären kan vara en privatperson, ett företag eller en myndighet.

Vad är en påminnelseavgift?

När kan jag bli skyldig att betala en påminnelseavgift?

En påminnelseavgift kan du bli tvungen att betala om du inte betalar en faktura eller skuld i tid det vill säga innan förfallodagen för fakturan. När ett köp ska betalas står i avtalet som ni ingick vid köpet. Om det inte finns någon förfallodag specificerad ska du betala när säljaren kräver det. Dock ska du alltid kontrollera att kravet och alla avgifter är korrekta innan du betalar. Glöm inte att spara alla kvitton på betalningen så att du kan bevisa att du faktiskt betalat fakturan om det skulle uppstå några tvister.

Hur mycket kan jag bli skyldig att betala i påminnelseavgift?

Om du inte betalar fakturan i tid får du ofta en påminnelse. Om det står i avtalet att säljaren har rätt att ta ut en påminnelseavgift är du skyldig att betala avgiften. Utöver detta har säljaren rätt att ta ut en dröjsmålsränta från och med dagen efter att fakturan skulle ha varit inbetald. Finns ingen betalningsdag specificerad i avtalet har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta från och med den 30:e dagen han skickat räkningen samt meddelat att han kommer kräva dröjsmålsränta om du inte betalar räkningen. Om dröjsmålsräntan inte finns specificerad i avtalet regleras den av räntelagen. Lagen ger säljaren rätten att ta ut en dröjsmålsränta om åtta procentenheter över Riksbankens referensränta.

Jag kan inte betala min skuld, vad ska jag göra?

Kan du inte betala din räkning är det viktigt att du snabbt hör av dig till säljaren eller företaget du är skyldig pengar för att försöka komma överens om en lösning. Exempelvis kan ni komma överens om en avbetalningsplan som gör det möjligt för dig att betala tillbaka skulden. Ju tidigare ni kan komma fram till en lösning desto fler påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor kan du undvika. Eftersom det ligger i säljarens intresse att få sina pengar tillbaka är det inte ovanligt att det går att komma fram till en lösning, trots att säljaren inte egentligen har någon skyldighet att erbjuda dig en amorteringsplan. Har du fler avbetalningar och krediter kan du ofta spara pengar på att ersätta dessa med ett enda billigare privatlån hos banken. Tar du hjälp av en låneförmedlare låter du flera banker och andra långivare konkurrera om att erbjuda dig lägst ränta på en enda låneansökan.

Tänk på det här om du fått en påminnelseavgift:

  • Kontrollera att kravet är korrekt innan du betalar
  • Spara kvitton på dina inbetalningar
  • Har du svårt att betala skulden, hör av dig direkt till säljaren för att försöka komma överens om en avbetalningsplan
Ange beloppet för detta lån.
kr
Ungefärlig kostnad i 12 år
0 kr/mån
+
Genom att samla lån får du större chans till bättre bud då hela din lånesituation beaktas och kan förbättras. Bankerna kan då "köpa upp" alla dina lån och ge ett förbättrat lån på hela ditt belopp, ofta med bättre villkor än att ta ett nytt lån ovanpå dina gamla
Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Validering
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Validering
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

Genom att påbörja ansökan godkänner jag användaravtalet och bekräftar att jag tagit del av dataskyddspolicyn.
Tryggt och säkert

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Uppdaterat 2020-09-09. Advisa arbetar med 40 kreditgivare. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Samla ihop dina lån innan du får en påminnelse

Advisa låter dig jämföra räntor på privatlån helt kostnadsfritt. Precis som när du jämför priser på hotell, prylar eller resor så kan det löna sig att jämföra låneräntor. Sedan starten 2011 har Advisa hjälpt över 263 000 jämföra lån.

Jämförelsen ger dig svar på några minuter och är sedan aktiv i 30-dagar, vilket. ger dig gott om tid att fundera över ditt beslut.  Jämförelsen är ej är bindande och att vi står under tillsyn av finansinspektionen – allt för din trygghet. Om du har frågor så finns vår kundtjänst tillhanda för att göra processen så enkel som möjlig för dig.

Advisas tjänst:

  • Gratis och ej bindande
  • Alla långivare delar på en och samma kreditupplysning
  • Jämför privatlån upp till 600 000 kr

Vanliga frågor och svar

Vad är en påminnelseavgift?

En påminnelseavgift är en avgift som du som låntagare betalar om du inte betalat en räkning eller faktura innan förfallodatum.

Vad händer efter en påminnelseavgift?

Betalar du inte påminnelseavgiften skickas ärendet vidare till inkasso. De kan lägga på ytterligare 180 kronor på din faktura. Försök att alltid betala i tid för att undvika extra kostnader. 

Hur mycket kan jag få i påminnelseavgift?

Påminnelseavgiften för att företaget ska skicka ut en ny faktura efter förfallodatum kan vara upp till 60 kronor. Men beroende på hur ditt avtal ser ut kan du också bli skyldig att betala dröjsmålsränta.

Vad ska jag göra om jag inte kan betala min skuld?

Då ska du höra av dig till företaget du är skyldig pengar så att ni kan komma fram till en lösning, till exempel en avbetalningsplan. Ju tidigare ni kan hitta en lösning desto bättre. Vi kan också hjälpa dig att betala av gamla lån och krediter – skicka in en ansökan och få en bättre avbetalningsplan. 

Vad säger våra kunder?