Så undviker du abonnemangsfällan

Man skriver på kontrakt

Enligt en ny undersökning från Sifo har 200 000 svenskar under de tre senaste åren gått i den så kallade abonnemangsfällan – du tackar ja till något på nätet och får en ovälkommen prenumeration på halsen. De allra flesta väljer att betala.

Varje dag poppar hundratals proverbjudanden upp på skärmen – produkter och tjänster för bara några kronor som företagen vill att du betalar med kort. Och som vanligt när något verkar för bra för att vara sant …

En ny undersökning från Sifo Kantar, som skett på beställning av Konsument Europa och Konsumentverket, visar att var tredje person som gått i en abonnemangsfälla har valt att betala istället för att bestrida fakturan. Detta beror på att kännedomen om denna typ av krav fortfarande är låg, vilket självklart spelar företagen bakom abonnemangen i händerna. Fem andra europeiska länder är representerade i undersökningen och sammanlagt har 3.5 miljoner konsumenter drabbats. Med en genomsnittskostnad på över 500 kronor per konsument, handlar det alltså om en mångmiljonindustri i lagens gråzoner.

Så ska du göra om du drabbas

För att inte trilla rakt i fällan finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Konsument Europa har listat de bästa tipsen för att undvika eller ta sig ur en abonnemangsfälla. Här är några av dem:

Kontrollera om beställningen är bindande

För att en beställning ska vara bindande måste det finnas information om detta i anslutning till beställningsknappen. Saknas dessa uppgifter har du bättre chanser när du vill bestrida ditt köp.

Öppna inte paketet

Provpaket brukar lite smart tituleras ”välkomstpaket”, men när du väl bryter förpackningen blir det svårare att häva köpet. En noggrann genomgång av orderbekräftelsen och villkoren avslöjar om det i själva verket rör sig om en prenumeration. Och kom ihåg att du har 14 dagars lagstadgad ångerrätt på distansköp inom EU.

Bestrid fortsatta betalningskrav

Företagen lever på att folk oftare biter i det sura äpplet än bestrider beställningen. Men att stå på sig räcker långt. Läs på om dina rättigheter, bestrid fakturorna, upplys inkasso om ärendet och kolla med banken om det går att spärra framtida prenumerationsbetalningar.

”Fler konsumenter måste våga stå på sig när de får varor som de inte beställt eller lockas in i ett oönskat abonnemang. De ska våga bestrida och inte betala direkt. Resultatet visar att vi fortfarande har mycket att göra gällande information och få konsumenterna att ta till sig den”, säger Konsument Europas chef Jolanda Girzl i ett pressmeddelande.

 

Av: Kasper Sperber

banner
Dela

Kommentera