Så luras du av kreditkortsfakturan

Man betalar med kreditkort på internet

Konsumentverket har fått in klagomål på att bankerna döljer totalbeloppet på kreditkortsfakturor i internetbanken. På så sätt går lånet lätt över till avbetalning och höga räntekostnader tillkommer. Nu ser flera banker över rutinerna.

Många banker erbjuder räntefria kreditköp till sina kunder. Men när månadsfakturan i internetbanken kommer presenteras i många fall endast minimibeloppet du måste betala, istället för totalkostnaden av lånet. Väljer du att betala det lägst möjliga beloppet, övergår skulden till avbetalning och höga räntor och avgifter tillkommer. För att se totalbeloppet måste du gå in på själva e-fakturan – något många missar eller inte vet att man kan göra.

Konsumenten hamnar i ofrivillig skuld

Det finns två sätt att se på upplägget. Antingen att bankerna medvetet vill få kunden att delbetala skulden, eller att de faktiskt gör kunden en tjänst genom att erbjuda en låg månadskostnad mot att den totala skulden per automatik blir högre.

”Det är ett problem att det är det lägsta beloppet som är förifyllt. Vi tycker att man kan förvänta sig att det är det totala beloppet som är förifyllt, för så är det med de flesta varor och produkter. Det tycker vi att det ska vara på kreditkortsfakturor i internetbanken också, annars hamnar du i en ofrivillig ränteskuld”, säger Sara Wahlberg, jurist på Konsumentverket, till Aftonbladet.

Bakläxa för bankerna

Nu har Konsumentverket granskat kreditkorten hos ett flertal banker, däribland Nordea och Bank Norwegian, som båda tittar på olika möjligheter att förtydliga tjänsten för kunden. Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea, menar dock att det rådande upplägget är för konsumentens bästa:

”Internetbanken kräver att det ska finnas ett värde i beloppsfältet i e-fakturan och vi har valt att lägga in det lägsta beloppet som kunden kan betala. Det är dock enkelt för kunden att ändra beloppet till valfri summa. Vår bedömning är att det ställer till större problem för våra kunder om vi drar ett mycket högre belopp än förväntat. I värsta fall kan kunden få problem med att betala andra räkningar”, säger hon till Aftonbladet.

 

Av: Kasper Sperber

banner
Dela

Kommentera