Nya anledningar att granska din e-faktura för ditt kreditkort

en tecknad laptop med ett kreditkort som sitter fast i skärmen

Har du precis som många andra ett kreditkort med ambition att betala av allt varje månad? Får du din faktura som e-faktura? Då kan det finnas anledning att granska den noga. Många kreditkortsutgivare väljer nämligen att endast fylla i minsta belopp att betala i beloppsfältet på din faktura. Det innebär att den som inte är uppmärksam kan hamna i en situation där man helt plötsligt har fått en kredit, inte sällan med en ränta på en bra bit över 10%. 

Den som handlar med ett kreditkort får normalt en faktura varje månad. När fakturan ska betalas kan du som kund antingen välja att betala hela det utnyttjade beloppet eller delar av det. På fakturan finns i regel två belopp utskrivna: det totala beloppet och det lägsta beloppet som måste betalas. Väljer du att betala hela beloppet på en gång finns ingen skuld kvar och ingen ränta tas ut. Om man däremot betalar en mindre summa omvandlas det resterande beloppet till en skuld och en ränta påförs krediten. För de kunder som väljer att få sin faktura till sin internetbank med e-faktura är alla uppgifter såsom betaldatum, OCR-nummer, mottagarens bankuppgifter och belopp redan ifyllda. Konsumentverket konstaterade i en rapport från 2017 att “Den allmänna uppfattningen av det förifyllda beloppet i internetbanken får anses vara att det avser fakturans totala belopp.”

– Många söker sig till Advisa för att samla dyra lån och krediter till ett lån med bättre villkor. Ofta stöter vi på kunder som omedvetet dragit på sig en kreditkortsskuld som blivit svår att betala av i takt med att räntekostnaderna växer. Det förekommer att det blir startskottet för en skuldspiral som snabbt kan förvärras, säger Anders Borg Sundgren, VD på Advisa.

– Att konsumenter drivs till att ta lån på impuls är ett hot mot vardagsekonomin. Vi upplever att vissa aktörer använder detta som en strategi för att locka fler till att utnyttja krediten på sitt kreditkort – det är helt enkelt inte fair play, säger Alexander Stridsberg, presstalesperson på Advisa.

Detta kan vara speciellt aktuellt i januari som ofta kallas för fattigmånaden. Då kan man tänka sig att det är ännu lättare att lockas till att betala det minsta beloppet istället för att bli av med skulden. Norge har redan infört föreskrifter som bland annat innebär att det förifyllda beloppet på e-fakturan ska visa den totalt utestående skulden. Advisa vill att alla ska få bästa förutsättningar till en schysst vardagsekonomi och tycker att Sverige bör följa Norges exempel för att stärka konsumentskyddet, konstaterar han.

Om Advisa 

Advisa grundades 2011 och är idag en av Sveriges ledande låneförmedlare. Den som tar lån direkt från en bank saknar ofta viktig information om vad som är marknadsmässiga villkor och hamnar därför ofta i underläge. Många personer har dessutom flera lån och krediter vilket kan leda till höga månadskostnader och onödigt höga räntor. Advisa gör det enkelt  för konsumenter att sänka sin månadskostnad genom att jämföra privatlån med upp till 39 olika banker och långivare.

Källor:

https://www.fi.se/contentassets/3900398fb47e41d6a6a5d9af378a1f36/konsumtionslan2019ny20190614.pdf

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2017/se-upp-med-kreditkortsfakturan/

banner
Dela

Lämna ett svar