Krympflation – ett vardagligt begrepp som påverkar din plånbok

Miniräknare på en smartphone i handen på en kvinnlig kund

Inflationen i Sverige befinner sig på en låg nivå samtidigt som kritiker menar att diverse livsmedelsföretag smyghöjer priserna på livsmedel genom att krympa matförpackningarna. Livsmedelsföretagen tillbakavisar anklagelserna. Vi listar 7 kända produkter som påverkats.

Enligt Riksbanken var inflationen 1,3 % under september månad 2019. Den så kallade Krympflationen är mer svårberäknad och innefattar varor vars innehåll krymper men som ändå säljs till samma pris som tidigare. Varorna blir alltså dyrare per kilo och liter, många gånger utan att konsumenten vet om det.

I Sverige har flera hundratals varor krympt de senaste åren på grund av den låga räntan som pressar ned kronkursen. Kritikerna menar att livsmedelsindustrin kompenserar detta genom att smyghöja priserna vilket sker genom att minska innehållet i förpackningarna. Ursäkterna för agerandet är många och grundar sig främst i hälso- och miljöskäl.

Hans Lundin, presschef vid Konsumentverket, menar att allt är i sin ordning så länge det tydligt redogörs för innehållet i varan, pris och vikt. Konsumentverkets roll är att se till att prisinformationen är tydlig. Hans uppmanar även konsumenter att titta på jämförelsepriset vilket bidrar till att skapa en uppfattning av vilken vara man ska välja utifrån priset.

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen förnekar anklagelser kring systematiska smyghöjningar genom att minska innehållet i förpackningarna. Daniel Emilson, press- och mediechef vid Livsmedelsföretagen, hävdar att det finns många olika anledningar till att ett företag väljer att justera förpackningar och priser. En anledning är att efterfrågan från konsumenter har ändrats. Daniel Emilson menar även att det är fullt acceptabelt att ändra utformningen av förpackningen och priset så länge det tydligt framgår i affären vikten och priset på förpackningen.

Exempel på varor som påverkats av krympflationen

1. Kaffe

Sverige är ett av de största länderna i världen när det kommer till kaffekonsumtion, detta gör att en prisjustering märks tydligt av konsumenterna. Gevalia har de senaste åren minskat sina kaffepaket från 500 till 450 gram och i samma veva höjt priset. Beslutet fick starka reaktioner från kaffe-älskare runt om i landet. Gevalia har vägrat svara på anklagelsen som istället bekräftats av ICA.

Löfbergs Lila och Zoégas har tidigare gjort samma sak. Löfbergs Lilas förklarar att prishöjningen värnar om bönderna och miljön där bönderna får mer betalt. En till del av förklaringen ligger i en utbytt förpackning där den tidigare fossila plasten ersatts med ett växtbaserat alternativ.

2. Glass

GB Glace, som äger glassen Magnum, har krympt sin produkt med 10 %. Beslutet är ur ett hälsoperspektiv enligt företaget där en stark hälsotrend styr konsumenternas beteende. Sanhya Forselius, pressansvarig på Unilever i Norden, menar att minskningen av produkten ligger i att få inte bara Magnum utan majoriteten av deras glassar att hamna på under 250 kalorier per glass. Magnum har länge stått som en av de populäraste glassarna i Sverige men räknas även till en av de största kaloribomberna.

3. Potatischips

Chips har stigit i pris efter att OLW och Estrella krympte sina chipspåsar från 300 gram till 275 gram för några år sedan, medan priset är detsamma som innan. Orkla, som äger OLW, förklarar minskningen med att kvalitén blir bättre. EU har fastställt att en förpackning inte får ge sken av att innehålla mer än vad den gör. Chipspåsar och bland annat flingor är ett undantag från regeln då dessa behöver luft för att skydda innehållet från att smulas sönder.

4. Toblerone

Det schweiziska företaget Mondelez som tillverkar Toblerone var raka i sitt svar angående prisjusteringen. Toblerones förpackningar har minskat från 170 gram till 150 gram och från 400 gram till 360 gram. Förklaringen, ett högre pris på råvarorna.

5. Mjukost

Kavli är även dem ett företag som minskade innehållet i sina produkter. Deras mjukostförpackningar minskade med hela 70 gram (från 400 till 330 gram), samtidigt som det gamla priset stod kvar. Kavli menade på att de inte höjt priset i samband med det minskade innehållet samt att de inte kan styra över butikernas prissättning.

6. Arlas filmjölk

Arlas filmjölk har minskat innehållet i sina filpaket som nu väger mer än förpackningen rymmer. Arla ändrade texten ”1 liter” på förpackningen till ”1000 gram” vilket inte är lika mycket. Erik Bratthall, Arlas presschef, förklarar att Livsmedelsverket ändrat sina rekommendationer kring att produkter som äts med sked numera ska mätas i vikt medan produkter som dricks fortfarande ska mätas i volym.

7. Kryddburkar

Santa Maria har bytt lock på sina kryddburkar där ströaren har ersatts med en halvmåneformad öppning. Innehållet minskade samtidigt med 4 %. Företaget menar att det nya locket tar upp en större del av burkens totalhöjd och att skälet till bytet ligger i att förbättra funktionaliteten där konsumenter lättare ska kunna hälla kryddan i en måttsats. Trots detta har konsumenter klagat över svårigheten med att dosera rätt. 

Källor:

https://www.expressen.se/dinapengar/sa-krymper-forpackningar-medan-priserna-ligger-kvar/

https://www.svd.se/populara-varumarkena-som-krympt-innehallet#sida-2


banner
Dela

Lämna ett svar