”Det måste vara enkelt att förbättra sin privatekonomi”

- Jonathan Bollman, ny VD på Advisa

Jonathan Bollman är ny vd på Advisa. Han har tidigare bland annat drivit bolagets omställning till en digital kundplattform. Hans vision är att det ska bli mycket enklare att sänka kostnaden på lån och försäkringar.

advisas nya vd

Advisa har nyligen fått en ny vd. Det är 31-årige Jonathan Bollman som tillträtt posten efter att tidigare ha arbetat med produktutveckling och marknadsföring.

Hur hamnade du på Advisa?
– Jag kom till Advisa 2015 med en väldigt tydlig uppgift: att digitalisera tjänster. Innan vi gick över var telefon den främsta kanalen. Redan då kändes det som ett påträngande och utdaterat sätt att nå kunder. Bra produkter behöver inte marknadsföras på telefon.

Vad är ditt uppdrag för Advisa idag?
– Nu står vi inför nästa stora kliv. Vi är på väg in i en ny bransch. Jag kan ännu inte gå in exakt på vilken men den kommer ge våra kunder ytterligare fördelar med digitalisering som grundplatta. Det är dags att innovera och jag ser det som mitt ansvar att säkerställa att svenskarna får ta del av denna nya typ av produkt.

Om du blickar framåt, vad ser du då?
– Hela finansbranschen står inför stora förändringar. Gränsen mellan banker och andra aktörer suddas ut. Det blir också hårdare konkurrens samtidigt som vi ser en tydlig förändring i vad kunder tycker är viktigast.

Har du någon oväntad talang?
– Jag skulle gissa att det är rätt ovanligt att en VD i finansbranschen programmerar och designar på helgerna. Jag kommer inte i närheten av Advisas utvecklare men jag tycker det är kul och ger mig avslappning.