Advisabloggen intervjuar Emma Drott – lånehandläggare på Advisa

 

Bild på Emma Drott framför Advisa-logga

Att jobba som lånehandläggare på Advisa är utmanande, roligt och något som Emma Drott har en lång tids erfarenhet av. Vi tar oss ett snack med Emma för att få reda på lite mer om hennes upplevelse av att jobba på Advisa.

Som lånehandläggare ringer man upp kunden efter att en ansökan tagits emot och samlar in kompletterande uppgifter i samband med att budgivningen mellan bankerna påbörjas. Läs mer om hur vår tjänst fungerar här.

Hej Emma, du har jobbat på Advisa i snart 18 månader. Vad gillar du bäst med jobbet?

Hej Josef! Det jag gillar mest med att jobba på Advisa är gemenskapen mellan kollegor. Känslan av att det jag gör bidrar till att göra stora skillnader i våra kunders liv, gör att jag är stolt över att arbeta på Advisa.

Vilka kvaliteter tycker du en lånehandläggare bör besitta?

 Som handläggare på Advisa är det viktigt att man engagerar sig i varje kund, att man är utåtriktad och har en positiv attityd.

Vilket är ditt bästa minne av en kund du hjälpt?

Mitt bästa minne av ett lyckat kundcase var helt klart en man som kom in med mycket uppgiven inställning. Mannen behövde ta ett lån för att köpa ny bil, men hade redan många utspridda krediter med höga räntor. Resultatet blev att kunden fick både nytt billån och alla lån samlade i ett. Månadskostnaden sänktes dessutom med tusenlappar trots att han utökade lånet för att köpa bilen. Man kan nästan säga att han fick bilen på köpet.

Kan du nämna ett par vanliga missförstånd som du ofta får reda ut i samtal?

Det vanligaste missförståndet som vi handläggare stöter på när vi pratar med våra kunder är helt klart hur kunderna tror att vi får betalt. Många kunder tror att vi får betalt för att skicka ut ansökningar till höger och vänster. Så är det inte, vi får betalt först när kunden har fått förslag från långivarna och accepterat ett av dem.  

Vi skulle alltså inte slösa tid på att skicka in en ansökan från en kund om vi inte tror har möjlighet att få ett lån. Därför ligger det också i vårt intresse att kunden får så bra ränta som möjligt eftersom det ökar chanserna att kunden ska acceptera.

Ett annat missförstånd är att det ska bli massor av kreditupplysningar. Vi gör bara en kreditupplysning som alla banker och långivare vi samarbetar med får dela på. Däremot får kunden ofta hem flera brev med omfrågandekopior från UC efter det att ansökan är gjord. Dessa brev visar bara att fler banker har tagit del av samma kreditupplysning. Men detta kan av många upplevas otydligt.

Varför väljer du att jobba på just Advisa?

Jag väljer att jobba på Advisa framför en konkurrent framför allt tack vare företagets tydliga etiska regler gentemot våra kunder. Jag upplever också att vi som jobbar på Advisa generellt sett är mer kunniga och pålästa än hos vissa av våra konkurrenter. Som jag nämnde tidigare har Advisa också en fantastisk sammanhållning inom gruppen, vilket gör att man alltid har kul på jobbet.

 

Är du intresserad av att jobba på Advisa?

Kolla in den här sidan för mer information!

Av: Josef Rantamäki

banner
Dela

Kommentera